Saker jag inte gör - listan

Jag har sett på flera bloggar att de gjort en lista över saker som de inte gör, så nu när Alma tar sin förmiddagsvila tänkte jag göra en likadan, i brist på annat att blogga om.
 
 
*Jag dricker inte kaffe. Har aldrig gjort och kommer antagligen aldrig att göra. Tycker att det liktar så fruktansvärt illa.
* Jag dricker inte alkohol. Har druckit en gång sedan jag var 21år och kommer antagligen inte att göra det igen. Jag tycker inte att det är gott och det är definitivt inte värt pengarna! Alkohol och barn hör dessutom inte ihop enligt mig. 
* Jag äter inte lök, för att det kliar och rinner i mina ögon samt näsan när jag gör det.
* Jag tycker inte om lakrits.
* Jag äter inte korv, undantaget bupilsnerkorv och scans ost- och baconkorv.
* Jag är inte vidare förtjust i halvfabrikat utan lagar helst maten från grunden. Bortsett från typ buljong, det köper jag gärna.
* Jag trivs inte i storstan, det kan väl vara kul att gå omkring där under en dag men jag skulle aldrig bosätta mig där. Allt finns ju inom räckhåll och så, men det är ändå inte värt det.
* Jag tvättar oftast inte bort mitt smink innan jag går och lägger mig. Jag vet att det inte är bra för huden men jag skyller på att jag är trött.
* Jag är varken en katt- eller hundmänniska trots att jag har båda. Jag tycker om mina djur och vissa andra individer eller raser, men det finns definitivt flera hundraser som jag inte klarar av. Tex schäfer, jag tycker att de är jätte jobbiga.
* Jag tycker inte om sport. Är inte intresserad över huvudtaget. Jag höll på med bågskytte ett tag när jag var yngre, det var riktigt kul faktiskt, emnsen började jag högstadiet och hade inte tid längre, det fanns annat som var ännu roligare, så då lade jag av med det. 
* Jag tycker inte om höga ljud, därav att jag inte går på fest och så. Tystnad är underbart!
* Jag tycker inte om stark mat, att det gör ont när man äter är inte njutbart för mig. 
* Jag tycker inte om trädgårdsarbete, det är inte värt tiden liksom. Därför ska vi fixa i trädgården i sommar och så igen alla rabatter. Några krukor med blommor och en pallgrage med lite sallad, dill och ärtor räcker för mig! 
* Jag köper aldrig något utan att kolla vad det kostar. ALDRIG! Är det för dyrt så struntar jag i det eller lägger tillbaka något annat jag har i kundvagnen. Oftast köper jag bara sådant som jag brukar köpa, men ibland kommer det ju ut nyheter som man kanske vill testa, men då är det oftast priset som avgör om jag testar eller inte. Samma sak gäller kläder. Hittar jag något snyggt men tycker att det är för dyrt så blir det automatiskt fult direkt. 
* Jag äter inte skalet från popcornkärnorna när jag äter popcorn, de sitter jag och petar bort. Men detta har jag fått skärpa mig med för min sambo störde sig på att se mig sitta som en ekorre och äta ur popcornskålen^^
* Jag tycker inte om färgerna orange, röd och grön. Mintgrönt älskar jag så den är ett undantag. Rött går an vid jul men annars är det ett big no no! Min mamma älskar däremot grönt så hon köper gröna saker till Alma och min pappa älskar rött så han köper röda saker. Så lite av dessa färger får jag  ändå stå ut med..
* Jag ger inte folk komplimanger, inte så ofta som jag borde i alla fall. det är verkligen en sak som jag behöver bättra mig på!
* Jag noppar inte ögonbrynen. Den smärtan klarar jag inte av! 
 
Vad finns det för saker som ni inte gör men som "alla" andra gör?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag tvättar inte bilen. Den får bli ren när det regnar istället! Haha!
Jag äter inte leverpastej, blodpudding, fiskbullar, isterband eller de flesta sorters korv. Falukorv o hot dog går bra, men inte för ofta.
Jag bäddar aldrig sängen.
Jag gillar inte alkohol. Där håller jag definitivt med om att det inte är gott och inte värt pengarna. Dessutom mår man bara dåligt dagen efter. Ett glas vin ibland kan vara gott, av en viss sort, men inte varje helg. Nu har jag avstått i ett o ett halvt år och är inget jag är sugen på igen heller.
Jag gillar inte kalhyggen. Fult o tråkigt.
Jag gillar inte fötter. Bebisfötter går bra, men sen... Burr...svettiga o fula. Kan knappt med mina egna. Haha! :-)
Jag gillar inte bollsporter. Kan bero på att jag har fått x antal stenhårda bollar på mig genom åren. En gång svimmade jag faktiskt av...
Jag gillar inte att bo i stan. Har jag aldrig gjort heller visserligen, men...nää, det är så lugnt o skönt på landet :-)

Svar: Åh du hade ju flera saker som jag glömde skriva! Äter inte heller korv, undantaget bullens pilsnerkorv och scans ost-och baconkorv. Gillar inte heller någon av de maträtterna du nämnde. Äter i stort sett inget halvfabrikat. Bebisfötter är söta men Vuxenfötter är äckliga 😉 Håller även med om stan, vi bor i ett litet samhälle, det räcker gott o väl med oväsendet o folket som bor här 😝
Johanna

2015-04-10 @ 12:15:44
Postat av: Mikaela

Jag dricker inte heller alkohol. Jag har aldrig smakat och tänker aldrig göra det heller. Barn och alkohol går verkligen inte ihop. Min familj och fästman dricker inte heller. Men hans familj gör det, mycket... (Hur hade du löst en sådan situation? Eller hade du inte brytt dig? Skulle vara skönt och höra hur en annan tänker)
Jag gillar inte matlagning (jag gör det, vissa rätter, men annars är det min fästman som står för den delen)
Jag gillar inte när min bebis har snorkråkor i näsan (de får min fästman ta bort, haha?)
Jag gillar inte spindlar och skriker när jag ser dom på väggen (men tycker det är coolt att titta på dokumentärer om de på tv, öh?)
Jag gillar inte ketchup (men på något sätt har jag alltid det på korv ändå?)
Jag gillar inte fötter (får spader när min fästman retas med mig, men vår bebis fötter går bra)
Jag gillar inte kaos eller när något bryter från "schemat" (blir ledsen om vi planerat att åka någonstans och några timmar innan så händer något och det inte blir av... Autistisk eller vad?)
Jag gillar inte märkeskläder på barn (men drömmer om en egen chanelväska i 30årspresent, haha...)
Jag gillar inte att köra bil (men vill ha körkort ändå)

Haha... Listan kan göras enorm lång, men räcker nog nu ;)

Svar: Haha jag älskar att laga mat! Jag står för matlagningen till 100% i vårt hushåll. Om man bortser från att vi köper pizza och så ibland. Det där med alkohol är så svårt, i Sverige så får man ju i princip inte säga att man inte ska dricka, det är ju som att peka finger åt påven typ. Så synd. Känns ju som alla högtider i Sverige är en ursäkt för folk att få dricka. Min fästmans morfar är alkoholist och eftersom sånt kan gå i släkten är jag rätt hård mot Christer. Men klart han kan få ta en öl på sommaren om vi grillar, för han gillar nämligen öl väldigt mycket så att förbjuda det helt för honom tror jag tyvärr inte skulle funka. Men om jag fick bestämma så skulle han inte dricka alls.
Johanna

2015-04-11 @ 13:11:24
Postat av: Mikaela

Jo, jag vet. Jag känner faktiskt Christer, eller nu var det längesedan jag träffade Christer. Våra mammor är kompisar sedan många år tillbaka, sedan Jennifer var typ 1 år. Min dotter har faktiskt fått sådana virkade converse av ert barns farmor, precis som jag har för mig att Alma hade fått :) Därför är det kul att läsa er blogg, att det går så bra för Christer och att läsa hur pysslig du är, jag är också det, men inte ens i närheeeeeeeten av vad du är. Så kul med tips :)

Ja, alkohol är inte roligt, speciellt när folk säger "ett glas" men det stannar aldrig där. Därför är jag nervös för i sommar att hänga med min fästmans familj, känns som man nästan kommer få kräva att det inte ska vara någon alkohol där om de vill ha mig och deras barnbarn där... Jag tycker påverkade människor är obehagliga. Jag har också alkoholister i familjen. Min fästman drack egentligen inte heller innan vi träffades för nästan 5 år sedan, någon öl om året, haha. Men mitt starka avsky för alkohol har typ gjort att han inte vill att jag ska känna obehag runt honom så han bara inte gör det längre... Skönt på ett sätt! Hade nog känts konstigt om jag typ tvingat, men för honom var det typ inget "viktigt" att "ge upp" om man ska säga så... :)

Svar: Okej, vad kul att jag kan inspirera någon! Ja Alma fick ett par röda små virkade converse ! =) Hur gammal är din dotter? Jag förstår precis vad du menar, jag tycker också att fulla människor är otroligt obehagligt. Vuxna människor som inte kan bete sig liksom. Jag har förlorat en del vänner på grund av att jag inte velat festa och dricka, för gör man inte det så är man "tråkig". Så himla synd att folk har sån inställning. Men det är deras förlust. Jag tycker att du ska stå på dig. kan de inte bete sig som vuxna människor i närheten av barn, då är det bara att sticka därifrån. Barnen ska ju inte behöva bli lidande. För de förstår och påverkas mer och tidigare än vad man tror.
Johanna

2015-04-11 @ 16:52:31
Postat av: Mikaela

Violia är 3 mån och 1 vecka gammal. Snart dags för smakprover, haha ;)

Jo, sant, så skönt att höra att fler inte tycker det är roligt. Det kan bli rätt ensamt när nästan alla omkring en tycker att alkohol är "superroligt" och får en själv att känna att man är 50 år gammal istället för 25 år, haha....

Just, ni hade namngivningskalas va? Vi ska också ha det i sommar när Violia är 6 månader gammal. Gjorde ni något extra, mer "doplikt" dvs. förklarade varför ni valde namnet Alma osv..? Vi funderar på en dag med grillning, efterätt, kubb. Men i början tänkte vi typ ge varsin present (alltså jag och min kille) till vår dotter efter vi "presenterat" hennes namn, för att göra det mer till ett namngivningskalas. Alla tips vore hjälpsamt :)

Hoppas du inte tycker jag är för jobbig, svarar på allt. Haha, let me know annars...

Svar: Mysigt! Sover hon bra och så? Ni har mycket roligt framför er den närmsta tiden. Det går så himla fort allting så njut så mycket ni kan. På Almas namngivningskalas så bjöd vi på lite mat och tårta. Mellan maten och fikat så berättade vi vilka namn vi valt att ge henne, varför och vad de betyder. Vi berättade även vilka faddrar vi valt och min syster läste en dikt. Sen hade jag köpt en bok där alla gäster fick skriva en liten hälsning eller vad de ville säga till Alma. Den här boken kommer gästerna på hennes 1års kalas få skriva en hälsning i också. Sen öppnade vi presenter och sen blev det inte så mycket mer. Eftersom det var vinter och vi var hemma så var det ganska trångt och svårt att hitta på något annat. Men man kan ju spela någon sång också eller sjunga/läsa en dikt eller något liknande ni föräldrar om ni vill. Härligt att ni kan va utomhus! Det är bara att fråga på om du undrar något! 😊
Johanna

2015-04-11 @ 18:41:20
Postat av: Mikaela

Ja, hon sover jättebra, typ mellan kl 22-08, mat, sedan 9-11/12. Perfekt för mig som är galet beroende av sömn, haha... För hon sover inte på hela dagen sedan :) Det har hon gjort sedan hon var 1 månad gammal, då jag slutade amma och gav ersättning istället. Credd till dig som pallar med amningen alltså :)

Jo, att läsa en dikt vore ju något, så det blir lite "dop" känsla över det. En bok var ju ett skitbra tips, det ska jag ta till mig, att alla gäster får skriva något och även ha kvar till födelsedagar. Tack! :D

Svar: Ja sömnen är så viktig alltså!! Alma sov knappt inte på dagarna förut heller utan det har hon börjat med det sista. Jag var jätte orolig för amningen innan jag blev gravid och när jag var det. Trodde att jag skulle känna mig äcklad för så har det känts när jag sett någon amma. Men när Alma väl låg där på mitt bröst så kändes allt så himla naturligt och hon tog bröstet rätt direkt så jag har aldrig haft några sår eller haft ont. Förutom mjölkstockning då när hon inte hunnit äta upp all mjölk som producerats 😝
Johanna

2015-04-12 @ 19:58:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0