Att inse fakta

Ibland kan det vara väldigt svårt att inse sanningen. Den här veckan har jag varit helt slut! Helt kraftlös i både kroppen och huvudet. Jag tar på mig alldeles för mycket och envisas med att klara allting själv. För jag vill ju att det ska bli gjort på mitt sätt. Om jag ber om hjälp med en del saker så måste jag ju ändå göra om den själv sen. För jag klarar inte av när saker inte blir "rätt" gjorda. Dessutom har jag svårt att lita på folk. Jag vet att det finns många som kan och vill hjälpa till men hur skulle det kunna gå till liksom?! Christer kan hjälpa till med städning typ, that's it! Men som förberedelserna inför kalaset nu i helgen, som bakning och dekorering kan ju bara jag göra, för jag vill att det ska bli så som jag vill ha det. Samma sak med matlagning, jag vill laga maten så jag vet vad det är i den. Jag är sååå kräsen när det kommer till mat. Och när det kommer till Alma är mitt kontrollbehov ännu värre. Jag litar verkligen inte på att någon annan kan ta hand om henne, förutom Christer då. Men när det kommer till andra så känner jag att gränsen går vid att de kan hålla henne när jag är i närheten. Jag skulle aldrig släppa iväg henne med någon annan där jag inte är i närheten. Nej nej nej!! Förhoppningsvis kommer det ändra sig när hon blir lite äldre, när jag slutat amma och jag vet att hon inte är lika sårbar och i lika stort behov av mig. Men just nu är det verkligen skitsvårt! Dessutom har jag en hund som behöver kärlek och uppmärksamhet. Och han och katten ska ha mat och vatten. Katten matar Christer varje morgon, men vattnet glömmer han ibland  att kolla så då kommer ju katten och skriker på mig på morgonen när jag sitter och ammar och jag blir så frustrerad. En sån liten sak gör att bägaren rinner över just nu. Så, det är nog bara att inse fakta. Jag måste be Christer om hjälp oftare. Men jag får så dåligt samvete eftersom han varit uppe sen kl 5 på morgonen, jobbat hela dagen och är jätte trött när han kommer hem. Men sanningen är den att jag är lika trött jag. Jag är bara så jävla envis och tjurig av mig. 
Nu är iaf huset adventspyntat och idag ska jag åka och handla det sista som behövs inför kalaset. 
I morgon skall tårtorna göras, borden dukas, dopklänningen strykas och huset städas. 
Så på lördag är det bara att ordna de sista förberedelserna. Spackla tårtorna, duscha, bada och lägga upp all mat på fat. Det ska vi nog klara! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Hej!
Jag har följt din blogg ett tag, men aldrig kommenterat förut. Men nu kan jag liksom inte låta bli. Jag känner igen mig i detta du skriver, jag har också ett stort kontrollbehov och gör hellre allting själv för då vet jag att det blir gjort ordentligt... Vad ska man göra liksom, haha! ;)

Att du inte känner att du vill att någon annan ska hålla i din lilla flicka, förutom din fästman då. Så känner jag också, jag är gravid i v. 37 (BF 23 dec)... Det kommer nog ta lång tid innan jag känner mig bekväm i det.

Tack för att du delar med dig, skönt att man inte är ensam om sådana tankar :)

Mvh, Mikaela

2014-11-28 @ 00:47:49
Postat av: Mikaela

Hej. Jag har följt din blogg ett bra tag nu men aldrig tidigare kommenterat. Men nu kan jag liksom inte låta bli! Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver, jag litar inte heller på andra och gör hellre tusen saker själv för att veta att det blir rätt gjort än att delegera till andra, hehe... Kontrollbehov är nog mer vanligt än vad man tror :)

Dessutom, jag är gravid i v. 37, väntar en liten flicka, och jag känner precis som du. Just nu kan jag inte tänka mig att andra ska hålla i min lilla flicka förutom min fästman då... Men det kommer ju inte fungera liksom, då alla kommer ju vilja hälsa på. Men något mer än att hålla, absolut inte... Tack för att du delar med dig om det, skönt på ett sätt att veta att man inte är ensam om dessa tankar :)

Mvh, Mikaela

Svar: Jag kände precis som du när jag var gravid. Jag ville inte ens ha hit folk förrän efter någon vecka. Men när hon väl var ute så ville jag visa upp henne för hela världen! Dock var det lite svårt att låta någon hålla en längre stund eller låta någon annan köra barnvagnen. Det är det fortfarande.. Men som sagt så hoppas jag att det kommer släppa lite. Men som mamma, speciellt första gången så är man nog extra överbeskyddande också. Och så tycker jag ändå att det ska vara på ett sätt. Lycka till med förlossningen! Du har en underbar tid framför dig! Kram
Johanna

2014-11-28 @ 00:54:24
Postat av: Mikaela

Tack för svar. Jag håller med dig, lite överbeskyddande ska man nog få rätt att vara, i alla fall i ett litet tag :)

Ursäkta för dubbelpostningen också, det verkade inte riktigt funka att kommentera igår ;) Kram!

Svar: Hihi ingen fara :) Ja men absolut, de är ju faktiskt sköra o hjälplösa när de är riktigt små. Hoppas du får en fin helg!
Johanna

2014-11-28 @ 14:57:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0