Ljusa tekakor

Idag har jag invigt min kitchenaid.
Fick för mig att baka bröd så det blev en sats med tekakor.
 
Du behöver (till 12st):
 
* 100g smör
* 4dl mjölk
* 1tsk salt
* 2msk strösocker
* 50g jäst
* 11dl vetemjöl
 
 
Gör såhär:
 
1. Smält smöret och tillsätt mjölken så det blir fingervarmt (37 grader).
2. Smula jästen i en bunke och häll på mjölkblandningen, rör tills jästen smält.
3. Tillsätt de torra ingredienserna och jobba till en smidig deg.
4. Häll upp lite varmt vatten i diskhon, ställ i bunken och lägg över en bakduk och låt jäsa i 10 minuter.
5. Sätt ugnen på 250 grader
6. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda till en smidig deg.
7. Dela degen i 12 delar, forma till tekakor, lägg 6 st på vardera bakplåtspapper och nagga med en gaffel. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 10 minuter.
8. Grädda längst ner i ugnen i 6-8 minuter tills de fått fin färg.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Visst är det smidigt att baka i en Kitchen Aid? :) Jag gillar min! Själv var jag rätt dålig på att knåda degen tillräckligt tidigare när jag skulle göra det för hand, bättre med en maskin till hjälp!

Svar: Ja det är hur smidigt som helst, och man slipper få en massa deg under naglarna^^ hihi
Johanna

2013-06-22 @ 19:34:57
URL: http://skattkistan.blogg.se
Postat av: Anna och en röd stol

Åh !!! Har du en lila, så fin :) Och jag har en...RÖD, så klart ;) Bullarna ser mumsiga ut!! Ha en fortsatt trevlig helg. Kram Anna

Svar: Tack! :D Haha ja självklart har du en röd^^ Jag hade tänkt mig en rosa eller grön, men när jag såg denna lila var jag fast. Har bara sett den metallic lila förut.
Johanna

2013-06-22 @ 21:20:53
URL: http://annasrodastoloannat.blogspot.se
Postat av: hanniis

mm, ser sjukt gott ut!

Svar: Tack! De blev faktiskt super goda :)
Johanna

2013-06-23 @ 18:18:46
URL: http://hanniiiboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0