Vaniljbullar

Igår bakade jag super goda vaniljbullar!!
 
Du behöver: (till 12 bullar)
 
* 50g smör
* 25g jäst
*2,5dl mjölk
* 1/2 tsk kardemumma
* 7dl vetemjöl
* vaniljkräm
* 1/2dl strösocker
 
* 2msk strösocker till granering
* 2msk smält smör till granering
 
 
Gör såhär:
 
1. Smält smöret och tillsätt mjölken så det blir 37grader
2. Smula jästen i en bunke och häll på vätskan.
3. Rör om ordentligt så jästen säölter
4. Tillsätt socker och kardemumma
5. Rör ner mjölet och knåda till en deg.
6. Dela degen i 12 bitar och rulla runda bollar
7. Kavla ut bollarna och klicka ca 1 tsk vaniljkräm på varje bulle, knyckla ihop ändarna och vänd dem så knycklet är neråt i bullformen.
8. Låt bullarna jäsa i ca 40 minuter under en kökshandduk på dragfri plats
9. Sätt ugnen på 200 grader
10. Grädda bullarna i ca 8 minuter
11. Låt bullarna svalna, pensla dem sedan med smält smör och doppa dem i strösocker
12. Ät!
 

Kommentarer
Postat av: Loppisliv

Vaniljbullar, mums vad gott :-) Måste skriva av receptet, kanske min dotter som älskar att baka vill göra dessa till helgen som kommer :-))
Kram Paula

Svar: De blev super goda så det hoppas jag att hon vill^^ Kram
Johanna

2013-02-13 @ 18:41:17
URL: http://loppisliv.blogspot.se/
Postat av: carina hermansson

va fina de blev,va de goda kram

2013-02-13 @ 19:56:21
Postat av: Vicky

ser ut sooom en dröm.

Svar: Tack snälla!!
Johanna

2013-02-13 @ 21:30:09
URL: http://vickys.se/
Postat av: Anna och en röd stol

Så fina!! Oj...jag bakade alltid såna förr, nu får jag ta tag i det igen. Ha en hjärtlig kväll. Kram Anna

2013-02-14 @ 18:02:34
URL: http://annasrodastoloannat.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0