Choklad och vanilj rulltårta

Jag fick för mig att slänga ihop en rulltårta såhär på kvällskvisten. Jag bestämde mig också för att exprimentera lite och gjord een choklad och vanilj rulltårta. Den blev himmelskt god!!

För att göra den här rulltårtan behöver du följande.

Sockerkakan:

* 4 ägg
* 3dl strösocker
* 3dl vetemjöl
* 2tsk bakpulver
* 1msk kakao
* 1 tsk vaniljsocker

Smörkrämen:

* 100g smör eller margarin (rumsvarmt)
* 3dl florsocker
* 1msk kakao



Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg och socker pösigt
3. tillsätt mjölet och bakpulvret
4. Tillsätt vaniljsockret
5. Häll upp hälften av smeten på en plåt med bakplåtspapper
6. Tillsätt kakaon till resten av smeten och blanda
7. Häll resten av smeten ovanpå den andra och bred ut den så den är jamn och fin
8. Grädda i mittenav ugnen i ca 15 minuter
9. När kakan är klar ställer du den åt sidan, ta fram ännu en plåt och lägg ett bakplåtspapper på den. Strö lite strösocker på kakan och lägg på det nya bakplåtspappret och plåten. Ta tag i alltihopa med grytlappar och vänd snabbt på kalaset.
10. Lyft av den varma plåten och ställ undan den. Pilla försiktigt loss bakplåtspappret som sitter fast i kakan och låt den sedan stå och svalna.

11. Under tiden som kakan svalnar blandar du ihop det rumsvarma smöret med florsockret.
12. Dela upp krämen i två skålar och häll vaniljsocker i den ena och kakaon i den andra och blanda.
13. När kakan svalnat helt är det bara att breda på de två krämerna, jag gjorde fyra ränder av dem.
14. Rulla sedan försiktigt ihop kakan på längden och låt den stå i kylen en stund innan du börjar skära i den.

Njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0