Min potatissallad

Igår blev det hemmagjord potatissallad och köttskivor till lunch.
Jag tycker det är gott med kall mat nu på sommaren när man är så varm i övrigt.
Hur du gör min krämiga potatissallad kan du läsa dig till här.

Du behöver: (till ca 4 personer)

* 4-6 kokta färskpotatisar per person (beror lite på storlek och hur mycket varje person äter)
* 2dl gräddfil
* 1/2 dl majonäs
* 2 kokta ägg
* 2dl inlags smörgåsgurka
*kryddor (salt, svartpeppar, paprikapulver)

Gör såhär: 

1. Koka potatisen och låt den kallna (koka den gärna dagen innan du ska göra potatissalladen så att potatisen blivit riktigt kall och inte smular sönder när du delar den).



2. Dela potatisen i lagom stora bitar (som en tärning ungefär).



3. Hacka gurkan i små bitar och häll ner den i bunken med potatisen.




4. Skala de kokta kalla äggen, ta bort äggulan och hacka endast äggvitorna i små bitar.
Häll ner det i bunken med potatisen.
 


5. Rör ner majonäsen och gräddfilen i potatisen.



6. Krydda efter smak. Jag använder salt, svartpeppar och paprikapulver.



7. Rör om alltsammans ordentligt och servera sedan med grillat kött, kassler eller något annat gott.



Tips. Gör en större sats så kan du äta i flera dagar, går utmärkt att förvara i tex en gammal glassbytta i kylen i ett par dagar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0