Rosa maränger

Igår blev jag sugen på glass och maränger, men jag hade inga maränger hemma så jag fick ställa mig och göra en omgång. Jag har ett supersnabbt och enkelt recept på maränger som man kan använda både för att göra småmaränger och marängbottnar, det blir supergott!

Du behöver:

* 3 äggvitor
* 2dl socker
* 1krm ättika
* några droppar karamellfärg eller smält choklad som smaksättning (valfritt)



Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 125 grader
2. Vispa äggvitorna i en ren och torr bunke (viktigt!!) i ca 1 minut förhand eller med elvisp på lägsta effekt.
3. Tillsätt ättikan och vispa i ytterligare 1 minut.
4. Tillsätt sockret, lite i taget under vispning. Vispa tills marängen blivit riktigt fluffig.
5. Droppa i karamellfärgen eller häll i den smälta chokladen och rör om försiktigt med en slev eller slickipott.
6. Om du gör en tårtbotten är det bara att breda ut marängen på ett bakplåtspapper och om du vill göra små maränger så klickar eller spritsar du dem i valfri form på ett bakplåtspapper.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter om du gör småmaränger och närmare en timma om du gör en marängbotten. 
8. Låt marängerna svalna och plocka sedan bort dem från bakplåtspappret. 



Jag gjorde mina maränger som två varianter, toppar (som ni ser på den översta bilden) och små hjärtan.


Maränger och glass <3


Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Vad smarrigt!

2011-07-25 @ 14:46:29
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: sophie - bloggare i värmland!

Kollar in för att önska dig en trevlig dag! :)

2011-07-25 @ 15:11:35
URL: http://sophielarssoon.blogg.se/
Postat av: helena

vad duktig du är

2011-07-25 @ 16:57:26
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0