Citroncupcakes

När jag fyllde år bjöd jag bland annat på citroncupcakes i miniformat. Jag tycker personligen att cupcakes i "vanlig" storlek blir lite för mycket, så jag väljer oftast att göra dem i en mindre muffinsform.
 Receptet på dessa små godingar kommer här.

Du behöver:

* 3 ägg
* 2 1/2 dl strösocker
* 1 tsk vaniljsocker
* 100g smör
* 1dl mjölk
* 3 1/2dl vetemjöl
* en nypa salt
* 2 tsk bakpulver
* rivet skal och saft av en citron




Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa äggen, strösockret och vaniljsockret vitt och pösigt.
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda sedan ner det i resten av smeten.
4. Blanda vetemjölet, bakpulvret och saltet i en bunke och rör sedan försiktigt ihop det med den övriga smeten.
5. Blanda ner citronskalet och citronsaften.
6. Fyll formarna till 3/4 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Till frostingen behöver du:

* 60g mjukt smör
* 5dl florsocker
* 1tsk vaniljsocker
* 1msk citronsaft
* 100g philadelphiaost

Gör såhär:

1. Blanda alla ingredienserna till en mjuk och jämn kräm.
2. Bred eller spritsa frostingen på cupcakesen när de är kalla.
3. Dekorera med strössel för att göra dem riktigt festliga. 




Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0