Klängapa

Jag tycker veckorna går så himla for! Det är redan onsdag idag och snart är det helg igen. Rätt vad det är så kommer sommaren vara förbi och Alma är över året gammal. Jösses!! 
Idag har jag haft en väldigt klängig och klättrig liten tjej. Just nu övar hon sig på att resta sig till stående från sittande genom att klättra på mig. Att hon kan klättra på möbler har hon inte förstått än, eller också vill hon inte för det är bara mig hon ska klättra på, HELA TIDEN! Roligt, men lite frustrerande också^^
Vi har varit ute och gått en del i det sköna vädret men sen gick vi in och jag satte igång ett långkok på spisen som fick stå och puttra i 2,5 timmar. Köttgryta på nötkött med dillsås och färskpotatis till. Jisses så gott det blev!!
Efter maten fick jag ett ryck och tog fram dammsugaren och skurmoppen. Städade ur soffan och drog bort några av överdragen som behövde tvättas. Så idag har jag verkligen gjort mer än tillräckligt! Vilket betyder att jag inte behöver tänka på det i morgon, skönt!
 
 
 
 
 
Johannas dillkött

 

Du behöver:

1 förpackning nötgrytbitar

1 gullök

ca 5 färska champinjoner

2-3 morötter

1 köttbuljongtärning

ca 2msk hackad dill färsk/frusen

2 lagerblad

ca 2/3 dl vispgrädde

salt, peppar, vatten, vetemjöl (till redning), smör att steka i

 

 

Gör så här:

 

1. Dela champinjonerna i 4-6 delar och fräs dem tillsammans med köttet tills köttet fått fin färg runt om. Salta och peppra efter smak.

 

2. Häll på vatten så det nästan täcker köttet. Lägg i lagerblad, buljongtärningen och den gula löken som du delat i fyra delar. Låt puttra på svag värme (2:an) i ca 2 timmar.

 

3. Tvätta/skala morötterna och dela dem i ca 2cm stora bitar och lägg ner dem i grytan. Låt puttra i ytterligare ca 40 minuter.

 

4. Plocka ur lagerbladen ur grytan och plocka sedan isär köttet till strimlor med hjälp av två gafflar. Blanda till redning på mjöl och vatten. Tillsätt redningen till grytan så såsen blir lagom tjock. Häll i grädden och dillen och låt puttra ihop i ca 5 minuter.

 

5. Smaka av och peppra eventuellt lite extra om du tycker att det behövs.

 

Klart!

*Den här rätten brukar jag göra till Alma också, men då använder jag ingen lök, salt eller buljongtärning. Annars är det bara att göra precis lika dant och servera ihop med kokt potatis.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0