Lördag hos farmor

Idag har vi varit hos Almas farmor och hälsat på. Vi åt pizza, kollade i gamla fotoalbum och fikade på en tårta som jag bakat och tog med mig. 
 
 
 
Tårtan är en mix av några andra tårtor som jag valt att kalla för "snabbtårta" då den går så fort att göra.
 
Du behöver:
 
* 2pkt ballerinakladdkaka kakor
* 6msk smält smör
* 2,5dl vispgrädde
* 2tsk vaniljsocker
* 200g philadelphiaost
* 1 pkt hallonmoussé
* riven/hackad vit choklad
 
Gör så här:
 
1. Smöra insidan av en form med avtagbara kanter
2. Mixa ballerinakakorna så de blir smulor, smält smöret och blanda ihop i en skål. Tryck sedan ut degen i botten på formen och ställ in i kylskåpet i fem minuter.
3. Vispa grädden, tillsätt sedan philadelphian och vaniljsockret och vispa ihop. Häll i formen så det blir ytterligare ett lager och ställ sedan in i kylen i fem minuter.
4. Vispa ihop hallonmoussén enligt förpackningens anvisningar, häll den sedan över de andra två lagren, riv eller hacka vit choklad och strö över och ställ sedan in i kylen tills det är dags att äta. Helst 60 minuter eller mer behöver den stå i kylen så moussen sätter sig ordentligt. 
OBS! Skär tårtan med en vass kniv då botten blir väldigt hård.
 
 
Alma var väldigt faschinerad av farmors lampa som bubblade, skiftade färg och innehöll en massa fiskar som simmade.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej! Fin blogg. Var har din farmor köpt denna vattenlampa? Har sökt efter en länge men de verkar vara svåra att få tag i nu för tiden. Hör av dig om du skulle veta :) gärna på min mail [email protected]

Svar: Det är min svärmor och min dotters farmor. Jag har ingen aning om vart hon köpt den men hon har haft den i 30 år sedan min man var liten.
Johanna

2016-01-26 @ 20:25:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0