Tuta och köra

Nu når Alma ner med fötterna till golvet när hon sitter i sin läragåbil så den har hon suttit en stund i några dagar i rad nu. Jätte kul tycker hon. Hon sparkar med benen och glider bakåt, framåt har hon inte lyckats ta sig riktigt än^^ Roligast är det när katten och hunden leker på golvet, då blir hon jätte glad. Jag vet en som kommer jaga dem sen när hon fått in snitsen på hur man tar sig framåt^^ Jag var tvungen att ta några kort på min lilla cooling när hon "kör runt i sin bil". 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Det finns inga studier som påvisat positiva utvecklingseffekter med dessa "lära-gå-bilar" / "lära-gå-stolar" utan snarare negativa effekter såsom lathet i överkroppen, dålig hållning dvs. att det påverkar ryggen, och att man dras tillbaka i den motoriska utvecklingen med flera månader... Det är bättre att låta barnen lära sig detta själv eftersom de blir starkare i kroppen och lär sig att ha större tålamod eftersom det kräver större engagemang att göra detta alldeles själv.

Du gör naturligtvis som du vill och varför jag skriver detta är inte för att klaga utan bara informera. Jag anser inte på något sätt att du är en dålig mamma. Jag arbetar som förskollärare & grundskollärare och är väldigt anti mot dessa stolar eftersom jag har sett så stora skillnader mellan barn som inte använder dessa stolar och de som faktiskt gör. Tyvärr informerar inte BVC om dessa stolars negativa påverkningar utan informerar i princip bara om detta när problemen väl uppstår, vilket är synd...

/Mikaela


Svar: Vår BVC sköterska har informerat oss om att man inte ska ha barnet i lära gå stolen för mycket, vilket vi inte har. Max 10 min någon dag i veckan. Samma sak med hoppgunga. Jag satt/stod/gick i lära gå stol när jag var liten och gick själv redan vid 10 månaders ålder, så jag tror inte att det skadar att hon får leka i den emellanåt. Alma är jätte stark i rygg och ben redan och håller man henne när hon sitter så reser hon sig till stående. Sedan finns det ju självklart lata föräldrar som sätter sina barn i dessa stolar för att de inte orkar sysselsätta sina barn på andra sätt. Men man behöver ju (tyvärr) inte ta körkort i Sverige för att få skaffa barn..
Johanna

2015-02-27 @ 17:23:55
Postat av: Anonym

Jag blir imponerad av er BVC sköterska som faktiskt informerade om detta, skitbra. Tack för responsen, och för att du inte verkade ta illa upp av vad jag skrev :) Alma är en lyckligt lottad unge!

Svar: Ja vår BVC sköterska är himla bra faktiskt. En kvinna med lite sunt förnuft om man säger så ;) När man blir förälder för första gången så vill ju helst alla tycka och tänka åt en, men jag tror att det är viktigt att ta allt med en nypa salt, lyssna till det man tycker låter vettigt och strunta i det andra. I slutändan vill vi ju alla våra barns bästa och jag vill tro att alla gör så gott de kan. Alla föräldrar och barn är ju olika och det är väl himla fint och bra. Tänk vad tråkigt det hade varit annars. 😊
Johanna

2015-02-27 @ 18:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0