Kan man älska för mycket?

 
Bland det första som vi fick höra efter att Alma föddes var att vi inte skulle ta upp henne så fort hon började skrika. Att vi inte skulle bära runt på henne och skämma bort henne utan att det bara är bra att de får skrika lite.
 
Ursäkta men va fan är det för jävla dumheter!?!? Jag blir så arg!
MAN KAN INTE SKÄMMA BORT ETT BARN GENOM ATT GE DET FÖR MYCKET KÄRLEK! 
Det finns ingenting som heter FÖR MYCKET när det kommer till kärlek. 
 
Man hör oftast från män att man inte ska bära omkring på barnet för då lär de sig inte att klara sig själva. Men hallå, det är ett spädbarn!! De kan inte klara sig själva. De är helt beroende av att du finns där och hjälper dem med allt! Och ja, ibland skriker de utan anledning, men det är bara för att kolla att det finns någon i närheten. För att försäkra sig om att de inte blivit övergivna. För då skulle de dö. Skriket är en överlevnadsinstinkt.
Ett spädbarn behöver närhet och kärlek för att kunna bygga upp tillit till andra människor. Hur hade du själv känt om du fick ligga och skrika och ingen kom? Hade du litat på folk då? Jag tror inte det! En sådan sak sätter spår från första början, så det är jätte viktigt att barn redan från födseln kan känna trygghet för att må bra längre fram i livet. 
Självklart ska man inte dalta med barn när de blir större och göra en stor sak av att de tex ramlar. Då anser jag att det bästa är att ta barnet i knät, fråga vart det gör ont och sedan blåsa bort det onda så man kan fortsätta leka sen. Det beror ju självklart på hur allvarligt barnet slagit sig, men jag tror att ni förstår vad jag menar. 
 
Jag förstår inte ens vart tanken om att låta ett barn ligga och skrika kommer ifrån? 
Jag vill i alla fall inte ha ett barn som ligger och gråter sig själv till sömns och känner sig övergivet, oälskat och sedan får problem med tillit i framtiden. Jag vill att Alma ska känna sig trygg och kunna komma till mig när hon är orolig över något eller har frågor. Jag vill att hon ska lita på mig och känna att jag faktiskt älskar henne över allt annat på denna jord!
Så här satsar vi på att ge henne kärlek i överflöd. Precis så som det ska va! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Helt riktig tanke tycker jag! Fortsätt så så kommer du nog få en trygg o glad unge som vet vart hon har sina föräldrar!

2014-10-23 @ 17:24:17
URL: http://johannaarntzen.se/
Postat av: Malin

Det är omöjligt att ge för mycket närhet och kärlek. Den som påstår något annat kan ta sin mossa och gå tillbaka till stenåldern. Kärlek och närhet ger trygga barn. Det är jag övertygad om! :-)

2014-10-23 @ 18:21:14
Postat av: Therese

Fint inlägg :) Håller med.

2014-10-23 @ 20:09:54
Postat av: Anonym

Klassikern! Fattar inte hur folk tänker! Skönt i alla fall att man nuförtiden får stöd från BVC som säger precis som du. Går inte att skämma bort en bebis!! Det brukade jag hänvisa till, för tillslut blir det riktigt jobbigt med dessa påhopp. Detta ihop med att folk, framförallt min moster, frågade om det verkligen inte var dax att sluta amma blev väldigt jobbigt. Bara för att sonen är allergisk så var jag knäpp som ammade, jag behövde ju själv äta mjölkfria produkter. Gud vad jobbigt 😜 herregud klart jag åt mjölkfritt för min sons skull. Ska tilläggas att jag ändå bara ammade till 7,5 mån med första och 6,5 månad med tvåan som är allergisk. Länge, heller hur? 😜😉

Svar: Hatar folk som lägger sig i hur andra sköter sina barn. Alma är känslig mot komjölksprotein så jag har fått dra ner på mejeriprodukter. O det gör jag mer än gärna sp länge jag ammar vilket jag tänkt göra minst ett halvår.
Johanna

2014-10-23 @ 20:22:52
Postat av: carina

Mormors goding alma kram

2014-10-26 @ 10:14:55
Postat av: carina

Mormors goding alma kram

2014-10-26 @ 10:15:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0