Att prioritera

Ett dygn består av 24 timmar, det är inte mycket tid om man vill hinna med allt som man vill, bör och ska göra på ett dygn. Speciellt när man är nybliven mamma märker man att dagarna flyger förbi. Därför gäller det att prioritera det som är viktigt. Och just nu väljer jag att prioritera min dotter! Vilket jag dessutom antagligen kommer att fortsätta med för resten av mitt liv. Städning och dylikt kommer liksom i andrahand, precis som det bör. Men för vissa är detta svårt att förstå. Hemmet ska helst vara helt fläckfritt. Det ska vara som ett visningshus där det inte finns ett spår av att någon bor där. Men jag har varken tid eller lust att ha ett sådant hus, jag är nöjd med mitt hem precis som det är. Klart jag önskar att jag haft tid att pula och fixa mer, men jag har faktiskt varken tiden eller orken. När jag får en stund över vill jag bara få sitta ner och vara. 
 
Vårt dygn brukar se ut ungefär så här: 
Alma vaknar kl 5-6 på morgonen och äter och somnar sedan om till kl 8-10 då vi går upp. 
Vi går ner och jag fixar frukost till mig som jag äter samtidigt som jag ammar henne igen. Sedan borstar jag tänderna och klär på mig och Alma så vi kan ta en promenad med Spike, nu är klockan mellan 11-12. Vi promenerar i 20min till 1 timme beroende på väder. När vi kommer in äter Alma igen, nu är klockan mellan 12-13. Sedan ligger hon i babygymmet medan jag fixar lunch till mig. Ibland hinner jag även med att plocka i och ur diskmaskinen, ta en vals med handdammsugaren över den värsta skiten och/eller starta en tvättmaskin. Sedan äter jag och när det är gjort är Alma hungrig igen. Nu är klockan mellan 14.30-15.30. Sedam sitter vi i soffan och myser tills Christer kommer hem. Då ska Spike ut på en promenad igen, tvätten ska hängas upp och det ska eldas. Christer brukar elda, jag tar tvätten och Spike blir lite varannan gång. Efter en stund är kl 18-19 och då äter Alma igen. Sedan tar jag mig något att äta och vipps så är klockan 21-22. Då äter Alma igen, sedan lägger jag henne och går ut med Spike, om inte Christer varit ute med honom innan han lagt sig. När hunden är kissad och bebisen matad är det dags för sängen för min del också. Somnar gör jag mellan kl 22-24 beroende på om Alma har ont i magen eller inte. Oftast somnar vi vid 22-22.30. Och nästa dag är det samma sak igen.
 
Så det här med putsade fönster och skinande golv, det är inte någonting som jag hinner med varje dag. Det räcker väl om det är storstädat till kalas och fönstren blir putsade innan advent och påsk?! Det räcker iaf för mig. Och jag klagar då inte när jag kommer hem till andra på hur de städat. Jag tittar inte ens på andras fönster! Jag vet ju som sagt själv att det finns så mycket viktigare saker att prioritera. Och nej jag vill inte ha någon städhjälp, att ens erbjuda det är för mig så otroligt nedvärderande! Stör du dig på mina fönster och golv så titta inte på dem! Titta på väggarna, de är alltid rena! Och kan du inte låta bli att titta så ha iaf hyffs och säg inget, för det är fan inte roligt med människor som är högfärdiga och gnäller.
Det är väldigt ohyffsat att gnälla på andra, för du vet inte hur deras vardag ser ut.
Vissa människor prioriterar städning, andra relationen med sin partner, sin hund, sina barn, sitt jobb, mycket sömn, att träna, träffa vänner eller en hobby.
Alla är vi olika och vi har ingen rätt att dömma varandra utifrån hur städade våra hem är! 
Eller vilka val vi gör i livet överhuvudtaget för den delen. Varför är detta så svårt för vissa människor att förstå? Att mitt val är mitt val och du behöver inte tycka likadant. Det är okej att tycka och prioritera olika!
 
Tacka vet jag mörka höst och vinterkvällar då man kan släcka alla lampor och tända en massa ljus. Då syns inte dammråttorna i hörnen^^
 
Alma, du är min prio 1, nu och för alltid! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0