Graviditeten so far..

Jag tänkte dela med mig lite av vad jag märkt av för skillnader med mig själv och min kropp hittills i graviditeten. Så om ni inte är intresserade av att läsa om det får ni hoppa över detta inlägg ;)
 
Kroppen:
 
  •  Brösten har vuxit, att de började ömma var ett av de första graviditetstecknen jag märkte. Först blev de bara svullna och fylligare men nu har de vuxit rejält. Måste verkligen ta mig tid att åka och köpa en ny bh snart för det är nästan så de väller ut åt alla håll nu^^ haha En kommentar jag fick av mor min för några veckor sedan: "Gud vad du har lagt ut upptill!"
  • Magen har uppenbarligen vuxit, speciellt de senaste 3-4 veckorna. Inga av mina jeans, förutom ett par i stretch, går längre att knäppa så nu är det leggins, tunika, kjol, klänning och mjukisar som gäller!
  • Naveln är inte alls lika djup som innan utan har börjat släta ut sig och till och med pluppa ut lite längst upp! ^^
  • Illamående var jag mellan vecka 6-11 ungefär, mest på morgonen och eftermiddagarna framåt halv fyra tiden. Men om ajg åt någonting gick det bra. jag spydde faktiskt bara EN ENDA GÅNG och det var i vecka 10. Jag hade ätit en smörgås med skinka och majonäs, vaniljyoghurt och druckit ett glas apelsinjuice. Sedan borstade jag tänderna och precis då kände jag hur hela magen vände sig ut och in. Fy fasiken!! Den matcombon gör jag aldrig om för det var det äckligaste jag någonsin varit med om när det kom upp igen, hua!!
  • Mitt hår blev som svinto i vecka 6 någon gång och var jätte torrt och tovigt fram till vecka 14. Det spelade ingen roll hur mycket balsam jag använde, det gick bara inte att reda ut! Nu har det dock blivit mycket mycket bättre. Har till och med märkt att håret inte blir fett lite snabbt som innan vilket känns underbart!
  • Jag har hittills gått upp 2 kilo!
  • Jag har vaknat mitt i natten vid två tillfällen av kramp i min högra vad. Inte det minsta trevligt, men jag är glad att det inte hänt oftare!
  • Nästäppa när jag ligger ner har jag haft de senaste två månaderna tror jag. Det var jobbigt i början men nu har jag börjat vänja mig^^
  • För två veckor sedan hade jag väldigt svårt att sova några nätter i rad för magen stramade något så fruktansvärt. Men det är ju bra att den växer som den ska^^
  • Vissa dofter klarade jag i början inte av, som tex stekos, kaffe, kattens och hundens mat och kunder på jobbet som kom in och luktade cigarettrök eller svett. Det gav mig riktigt kväljningar. Vissa av dessa kvarstår fortfarande men det har blivit bättre.
  • Förra veckan började jag märka lite rörelser från liten i magen. Under dagen känner jag ingenting ännu utan det är på kvällen när jag lägger mig ner och slappnar av. igår kväll kunde jag till och med känna dem från utsidan när jag la handen på magen. Små små små buffar. <3
  • Tröttheten var helt överäldigande i början. Jag kunde sova 13 timmar på en natt utan problem. Nu har det dock vänt och jag sover väl ganska normalt, somnar vid tio på kvällen och vaknar mellan sex och kvart över ungefär. Dock blir jag fortfarande väldigt trött efter en dag på jobbet.
  • I början kissade jag sjukt mycket! Ett tag kunde jag vakna och gå på toa mellan 3-6 gånger på en natt! Allt kissande gjorde att jag blev törstig och drack mer och ju mer jag drack desto mer kissade jag. Värsta onda cirkeln! Nu vaknar jag 1-2 gånger ungefär och måste gå och kissa. Känns helt okej ändå.
  • Hunger!! Oj oj oj! Jag äter ofta i vanliga fall pga min höga ämnesomsättning men nu är jag hungrig nästan jämt. Dock försöker jag hålla mig till fasta tider och äta bra och nyttigt med något extra mellanmål så jag inte ska gå upp en massa i onödan. Varken jag eller bebisen mår ju bra av en massa näringsfattig mat som man stoppar i sig bara för att. Så istället för att välja en kaka till 11-fikat på jobbet brukar det bli en frukt och en knäckemacka tex.
  • Halsbränna har jag känt av framåt kvällen i flera veckors tid trots att jag inte äter någon fet mat. Mjölk och andra huskurer funkade inte så jag fick fråga dem på apoteket efter något man kan ta när man är gravid och jag fick en jätte bra tuggtablett som hjälper nästan meddetsamma. Guld värt!
Cravings:
  • Iskall mjölk med special K-flingor.
  • Vaniljyoghurt
  • Frukt och bär, speciellt jordgubbar, äpplen och päron.
 
Det finns säkert något jag glömt att nämna men det är bara att fråga om ni undrar något.
Någon som känner igen sig i något av det jag skrivit?
 
 
Bild från vecka 14 (är i vecka 19 nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0