Gudhems klosterruin

 
När jag och Josephine var vid Gudhems hjärta igår passade vi på att kika lite på Gudhems klosterruin som ligger ett stenkast bort.
Jag blir så fashinerad och imponerad av vad de kunde åstadkomma på den tiden. Helt otroligt!
 
 
Ruinen från utsidan.
 
 
Minnesmonument av drottning Kristina.
Originalet finns på ett museum.
 
 
Innan man fick in i kyrksalen fick man stänka lite vigvatten på sig som förvarades i den här inbyggda skålen.
 
 
Längst fram i altargången står fortfarande altaret kvar.
 
 
Här sitter jag på fönsterbläcket i stora kyrksalen.
 
 
 
Lite här och var i murarna så fanns det sådana här hål.. någon som vet vad de var till för?
 
 
Här kanske det stod en nunna för flera hundra år sedan och kikade ut mot innergården av klostret eller vinkade åt någon som stod i fönstret på andra sidan.
 
 
Källaren till klostrets gästhus där lösdrivare och andra fick spendera natten och där nunnorna försedde dem med mat.
 
 
Det var skönt att komma upp från den fuktiga mörka källaren!
 
 
I nunnornas trädgård fanns det örter och fantastiskt fina rosor.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sophias pysselhörna

Ååh vad häftigt! Jag håller på att läsa om Arnböckerna igen, men i de böckerna verkar inte det där vara nåt trevligt ställe ;) Men vad häftigt att se det i verkligheten!

2012-07-06 @ 12:30:29
URL: http://burlezque.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0