Veckans mat

Den här veckan har jag helt glömt bort att fota maten vi ätit, det blev bara fem foton på sju dagar, usch vad dåligt av mig! Men sen har vi ätit en del rester också eftersom jag lagat några grytor. Så här är i alla fall några av veckans rätter.
 
Ris och köttgryta på nötkött. Ett riktigt långkok som fick stå och puttra i över tre timmar. 
 
 
Pastasallad. 
 
 
Kinamat.
 
 
Köttgryta på fläskkött med paprika och ris. 
 
 
Hasselbackspotatis med fetaostfyllda biffar och gräddsås. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Denna (förra) veckan åt vi bla köttfärsgratäng, korvstroganoff, pannbiff med potatis och sås, Kassler o rislåda, lax med ris o kall sås, köttgryta med nötkött, ugnspannkaka...
Idag blir det köttfärslimpa med potatis o morot i ugn.
Hur gör du fläskköttgrytan? :-)

Svar: Åh så mycket gott! Fläskköttgrytan gjorde jag så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Stek några fläskschnitzlar, krydda med salt och peppar, skär dem sedan i 1 cm tjocka strimlor och lägg dem i botten på en ugnsfast form tillsammans med paprika som du hackat i lagom stora bitar (och eventuellt champinjoner och gullök om du gillar det).
3. Häll matlagningsgrädde i stekpannan, några droppar soya och 1-2 msk köttfond/buljong (alternativt en buljongtärning). Låt såsen koka upp och häll den sedan över köttet och ställ in i ugnen i ca 15 minuter.
Klart!
Johanna

2015-02-16 @ 17:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0