"Mammas rulltårta"

Igår bakade jag en rulltårta efter min mammas recept, eftersom det är det absolut bästa receptet^^
Hur du gör den här fantastiska rulltårtan kan du läsa dig till här:




Du behöver:

* 4 ägg
* 3dl strösocker
* 3msk kokt vatten
* 3dl vetemjöl
* 2tsk bakpulver

Smörkräm:

* 100g smör/margarin
* 3dl florsocker
* 1 äggula
* 1msk kakao

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader, över och undervärme.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
3. Häll i det kokta vattnet.
4. Vispa ner mjölet och bakpulvret.
5. Häll smeten på ett bakplåtspapper i en plåt med högre kanter.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Under tiden som kakan är i ugnen rör du ihop smörkrämen:

1. Lägg det rumsvarma smöret i en bunke och rör ihop det med florsockret och äggulan.
2. När du fått en jämn kräm rör du ner kakaon.

När kakan är klar strör du socker över den och vänder över den på ett annat bakplåtspapper.
Ta bort det första bakplåtspapper och låt kakan svalna.
När kakan är sval brer du på smörkrämen med hjälp av en smörkniv eller slickepott.
Rulla sedan ihop kakan tajt på längden.
Låt kakan ligga i kylen en stund innan du skär upp den.

Hoppas det smakar!


Kommentarer
Postat av: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej :) Hur är läget med dig idag då? :)



Kramar, Sannalitens.blogg.se



Ps. Delta gärna i min dagens-blogg tävling, eller i min H&M-tävling med 1000:- i potten :)

2011-03-25 @ 11:32:24
URL: http://sannalitens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0