Johanna tipsar - Köttfärsrätter

Som jag skrev för några dagar sedan har jag fårr en förfrågan om att skriva några inlägg om vad jag handlar när jag storhandlar och vad jag lagar av dessa råvaror. Så idag tänkte jag jag börja med köttfärs.
 
Köttfärs är något som jag alltid köer hem. Det finns så himla mycket man kan göra med köttfärs bara genom att tillsätta några få andra ingredienser.
 
 
 
Så här kommer några förslag på vad jag brukar laga till.
 
Köttfärssås - Går att variera på hur många sätt som helst. Exempel på vad du kan tillsätta är: lök, vitlök, tomat, tomatsås, chilie, chiliesås, paprika, majs, rivna morötter, champinjoner, kryddor efter smak.
 
Chilie con carne- Bara att tillsätta vita bönor, chilie, passerade tomater och valfria kryddor, tex paprikapulver, peppar, salt, cayenne, chiliepeppar osv
 
Tacopaj/Tacos- Köttfärs och grönsaker, elkelt gott och går att variera.
 
Köttfärslimpa- Ta köttfärsen, tillsätt ett ägg, en skvätt grädde, salt, peppar och lite ströbröd. Blanda, forma till en limpa i en ugnsfast form och så swiss in i ugnen tillsammans med en klick smör som du öser köttfärslimpan med några gånger under tiden den står i ugnen,
 
Kålpudding- Gör som med köttfärslimpan fast istället för att forma den till en limpa täcker man botten av en ugnsfast form med färsen, kackar och steker vitkål som du tillsätter soya och sirap till, lägg kålet på färsen och så in i ugnen i ca 20 minuter.
 
Köttbullar/biffar/järpar- Samma sak men olika former, går att variera lite genom att variera kryddningen. De går även att fylla med tex fetaost, det blir super gott!!
 
Hamburgare- Ingenting slår en hemmagjord hamburgare med en massa ost, sallad, gurka och dressing!
 
Crepés- Pannkakor med köttfärsfyllning i ugnen. Ta pannkakona som blev över från söndagsfrukosten och tacofärsen som blev över från i lördags kväll, lägg lite färs på varje pannkaka, tillsätt valfria grönsaker (ex majs och paprika), vik in katerna och rulla ihop pannkakan så färsen inte trillar ur och lägg dem sedan med skarven nedåt i en ugnsfast form, strö på riven ost och så in i ugnen tills osten smält.
 
Köttfärsfylld franska- Köp hem en hel formfranska, skär av ett lock och gröp ur den. Fyll sedan med varlfritt kryddan köttfärs med grönsaker och champinjoner om det gillas. Lägg på några skivor ost och så in i ugnen tills brödet blivit krispigt. Servera med en sallad och en klick gräddfil.
 
Köttfärsgratäg- Stek köttfärsen, salta och peppra. Skala och strimla potatis och gör sedan som en potatisgratäng med varannat lager potatis och varannat köttfärs. På med grädde och ost och så in i ugnen.
 
Lasagne- Köp hem lasagneplattor, stek och smaksätt köttfärsen med tomatsås, chilipeppar, paprikakrydda, salt och peppar. Koka igop en ostsås på ost och mjölk, red den med lite majsenamjöl för att få den tjockare. Sedan är det bara att lägga allt i lager i en ugnsfast form och låta ugnen göra resten av jobbet.
 
Makaronilåda- Går att göra av alla möjliga rester. Tex överbliven köttfärs. Koka makaronerna och lägg dem i en ignsfast form tillsammans med överbliven stekt köttfärs. Vispa ihop mjölk och ägg och häll över det hela. Sedan ska det in i ugnen tills det blivit som en gratäng av det hela.
 
Varma mackor- Jätte gott att ha köttfärs och smält ost på.
 
Pizza- Också jätte gott att ha köttfärs på!!
 
*Kryddor som jag använder oftast när jag tillagar något med köttfärs är: chilipeppar, paprikakrydda, salt, vitpeppar, svartpeppar, salt och vitlökspulver.
 

Kommentarer
Postat av: Adine - fotograferande lärarstudent

Jättebra tips! :D I torsdags lagade jag en omgång med köttfärslimpa, egna köttbullar och biffar som jag kunde frysa in. Smidigt att ha istället för att köpa färdiga (äckliga) köttbullar :D

Svar: Tack! Ja men eller hur! Jag köper aldrig färdiga köttbullar och liknande halvfabrikat!
Johanna

2013-04-30 @ 18:09:28
URL: http://justbeingmyself.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0