Peppaekakscupcakes

På andra adventsfikat bjöd jag bland annat på mumsiga pepparkakscupcakes.
Jag tycker att cupcakes kan bli så himla maffiga och jag kan inte för allt i världen förstå hur man kan orka äta en normalstor cupcake, så jag gör alltid mina i små muffinsformar.



Du behöver:

Till muffinssmeten (ca 30små muffins)

* 125g rumsvarmt smör
* 2dl strösocker
* 2 ägg
* 1 1/2 dl mjölk
* 4 1/2 dl vetemjöl
* 2tsk bakpulver
* 1/2 msk malen ingefära
* 1/2 msk malen kryddnejlika
* 1 msk kanel
* 1msk kardemumma

Till chokladfrostingen:

* 60g rumsvarmt smör
* 100g philadelphiaost
* 5dl florsocker
* 1tsk vaniljsocker
* 1msk kallt kaffe
* 1/2 dl kakao

Gör såhär:

1. Blanda det rumsvarma smöret och sockret, tillsätt äggen och blanda ordentligt med hjälp av elvisp.
2. Blanda i de övriga ingredienserna och blanda till en tjock smet.
3. Fördela med hjälp av två skedar smeten i muffinsformarna, fyll formarna till hälften.
4. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter.
5. Låt muffinsen svalna och fortsätt med det andra.



Till pepparkakscupcakes måste man ju ha riktiga pepparkakor att granera med så jag kavlade ut lite pepparkaksdeg och stansade ut små hjärtan.
Grädda dessa i mitten av ugnen på 200grader i ca 5 minuter.




Sedan är det dags att göra frostingen.

1. Blanda det rumsvarma smöret och philadelphiaosten.
2. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda ordentligt.
3. När muffinsen svalnat helt kan du spritsa eller breda på frostingen på muffinsen.



Sätt ett pepparkakshjärta i varje muffin och pudra lite florsocker över det hela.



Hoppas det ska smaka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0