Ansökan om förskoleplats

Det var med en klump i magen som jag igår lade pappret om ansökan till förskoleplats på brevlådan.
Jag mår faktiskt lite illa av tanken på att jag faktiskt inte kommer att få vara hemma med Alma längre än året ut, att NÅGON ANNAN ska vara den som får spendera dagarna med med MIN dotter. Det är SÅ JÄVLA ORÄTTVIST att samhället är format på det här sättet. Ja jag vet att det finns vårdnadsbidrag som man kan ansöka om, men nej, en inkomst på 3000kr för min del räcker faktiskt inte Jag vet att jag kan jobba helger och kvällar samtidigt, men det är ju den tiden vi kommer ha ihop hela familjen så det är liksom inte värt det. Jag blir bara så himla arg och ledsen. 
Så nu är det bara att hoppas att Alma i alla fall får komma in på den avdelningen som jag har som förstahandsval. Annars kan jag lova att jag kommer åka och ta mig ett ordentligt snack med den där Helena som är chef för förskolan!! Det är ett löfte! Det är nämligen två av pedagogerna som jag känner mest tillit till och det skulle kännas tryggast om Alma fick hamna på just den avdelningen. Jag säger inte att de andra avdelningarna inte är bra, för det är de säkert. Men man får ju sina favoriter liksom. Jag jobbade som vikarie på förskolan ett tag efter gymnasiet och då såg man ju hur de var med barnen, hur kontakten var gentemot föräldrarna osv. En del borde enligt mig inte jobba på en förskola utan söka sig till någon annan form av arbete... Men som tur är finns det ingen som jag uppfattat på det sättet på förskolan Alma kommer gå på i alla fall så det känns himla skönt. Så nu håller vi tummarna för det bästa och njuter så mycket vi bara kan av de här 8 månaderna av heltid som vi har ihop jag och Alma innan livet går över i nästa skede... 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag känner likadant. Det är hemskt att samhället är som det är så att det blir svårare att vara hemma med sina barn. Vi har fått plats nu i slutet av augusti och då är den lilla 15 månader. Jag börjar vänja mig vid tanken ändå men när vi ställde oss i kö redan i november så kändes det förjävligt...förmodligen så går jag ner lite i tid när jag börjar jobba igen, men ändå...
Ska njuta till fullo av sommaren hemma!

Svar: Ja jag förstår inte varför det ska vara som det är. Jag ska bara jobba tre dagar i veckan sen när jag börjar och förhoppningsvis 6 timmars dagar så det inte blir så långa dagar för Alma. Jag tror inte att det på något sätt kan vara bra för ett barn att gå så långa dagar fem dagar i veckan på förskolan, en hem och äta middag och sova och inte få träffa sina föräldrar annat än på helgen i stort sett. Det är så sorgligt. Ja njut så mycket du bara kan! :D
Johanna

2015-05-13 @ 16:36:52
Postat av: Anonym

Hoppas A hamnar där du vill! Men byter de aldrig avd? Är de inte åldersinriktade? Tänker att hon säkert byter pedagoger nån gång 😉. Hoppas inte Helena tänkt ha rullans i år på pedagogerna! Har ni nära till förskolan?

Svar: De hade åldersindelat förut, men nu har de byggt om förskolan och då ändrade de så de har fyra grupper med 1-4 åringar blandat och en grupp med 5 åringarna. Ja förskolan ligger med ca 5 minuters gångväg både hemifrån och från mitt jobb, så det känns jätte bra. Dessutom jobbar min mamma på samma förskola så händer något så vet jag ju att hon finns i närheten.
Johanna

2015-05-13 @ 19:41:07
Postat av: Anonym

Aha, blir bra med mormor. Är hon på den avd? Det bästa är ju att mormor ibland kan ta med henne hem när hon slutar tidigt! Så gör en mormor på mina barns förskola. De vill inte vara på samma avd, men de har mormor mys efter mormors arbetstid då fort det bara går. Då blir inte dagarna så långa. 😉

Svar: Min mamma är en dag på varje avdelning i veckan, så de kommer ju ses då. Sen slutar hon kl 13 en dag i veckan och då får Alma följa med henne hem. Så det kommer nog bli bra.
Johanna

2015-05-13 @ 20:39:14
Postat av: A f r o b e l l e

Jag känner med dig, det gör jag verkligen. <3 Jag hade varit hemma med min son om jag kunnat, forever hehe. Vi fick precis besked om att han fick plats, det kändes tungt samtidigt som det ändå kändes skönt iom att ett till barn är påväg.. men det där du skrev om att någon ANNAN ska få spendera dagarna med våra barn, altså... det smärtar. Och den dagen när jag ska lämna honom, usch.. vill inte ens tänka på det, kommer gråta floder!:(

2015-05-14 @ 09:34:15
URL: http://afrobelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0