Mannafrutti till mellis

I morse vaknade vi tidigt, så efter frukost ställde jag mig och kokade ihop lite mannagrynsgröt som tillsammans med lite mosade hallon och blåbär blev perfekt mellis. Det var första gången jag gjorde hemmagjord mannagrynsgröt men det fick godkänt av lillan så det var skönt. Hon har ju börjat vakna tidigare nu så det blir en tidig frukost och då behövs ett mellanmål innan det är dags för lunch. 
 
 
Så här gjorde jag mannagrynsgröten
 
Du nehöver:
 
* 5dl mjölk
* 2msk grädde
* 4msk mannagryn
 
Gör så här:
 
1.Koka upp 4 dl mjölk, tillsätt mannagrynen och koka i ca 10 minuter under ständig omrörning så det inte bränns vid. 
2. Tillsätt grädden och låt koka ytterligare ca 3 minuter under omrörning.
3. Dra kastrullen från plattan och rör ner den sista mjölken. 
4. Låt svalna och servera sedan med mosade bär eller frukt. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erica

Blanda mannagrynsgröten med lite vispad grädde istället så blir det lite luftigare. Har gjort en del mannafrutti i mina dar. 😊

Svar: Jo fast de ska ju inte äta för mycket mejeriprodukter innan 1 års ålder. Det är ju redan en massa mjölk i när man tillagar den. Så jag rör ner mosade bär i den nu istället.
Johanna

2015-03-20 @ 19:36:57
Postat av: Erica

Jo det har du rätt i. ☺ Jag tänkte bara på dom 2 msk grädde du hade i gröten. Det va bara ett litet tips. 😊

Svar: Ja man skulle ju kunna ha i grädden efteråt istället. Har fått receptet av en vän så jag för bara som det står i det ^^ Men ska testa att göra så också.
Johanna

2015-03-21 @ 20:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0