Choklad- och kolasnittar

Idag var vi uppe med tuppen. Att vakna tidigt och sedan ta både en tupplur på förmiddagen och eftermiddagen är Almas nya melodi. Men så länge hon sover på nätterna så gör det inte mig något att behöva gå upp tidigt, inte nu när det är ljust ute i alla fall^^ 
Efter frukost fiick jag för mig att baka lite. Vi har haft besök i helgen men jag hade ju ingenting hemma att bjuda på, så pinsamt ju. Men nu har jag en hel burk med småkakor i frysen som jag kan ta fram nästa gång vi får besök. 
 
 
Receptet kommer här;
 
Du behöver:
 
* 200g smör eller margarin
* 1 äggula
* 4,5dl vetemjöl
* 1,5 dl strösocker
* 1/2 dl farinsocker
* 2 tsk vaniljsocker
* 1 msk sirap
* 2tsk bikarbonat
* 50g hackad choklad
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ihop, ägg, socker och farinsocker med en elvisp
3. Tillsätt smöret/margarinet, sirap, bikarbonat och vaniljsocker.
4. Tillsätt mjölet, lite i taget och knåda till en jämn deg.
5. Knåda sist ner den hackade chokladen
6. Dela degen i 4 bitar och rulla ca 30cm långa längder som du lägger två och två på en plåt med bakplåtspapper. Se till att lägga dem med bra mellanrum eftersom de kommer smälta ut. Platta till rullarna lite så de blir ca 2 cm breda.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. 
8. Ta ut kakorna och skär dem med en vass kniv på tvären medan kakan fortfarande är varm, hinner den kallna så spricker de bara och går sönder. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Oslofru

Mm så gott med kakor :D

Svar: Ja en liten kaka ute i solväggen en härlig vårdag som denna är verkligen inte fel ;) :D
Johanna

2015-03-24 @ 10:41:15
URL: http://www.oslofru.com
Postat av: Malin

Åh Mums! De låter lite som cookies fast i snittform. :-)
Men jag saknar "veckans mat"?! :-)

Svar: Ja lite så! Jag har varit så dålig på att laga mat och fota den ett tag nu, var ju magsjuk förra veckan också och då fick jag inte i mig mycket annat än nyponsoppa :P Men jag har några rätter som jag fotat så ska sammanställa de senaste veckorna i ett inlägg ;)
Johanna

2015-03-24 @ 12:42:54
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Gott!

2015-03-24 @ 17:48:13
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0