Barnmat - Tankar och recept

Att gå från helamning till att börja ge Alma mat var ett stort steg, i alla fall för mig. Och det tror jag nog att det kan vara för många förstagångsföräldrar. Det är ju ännu en helt ny värld man kliver in i. Och det finns ju så många riktlinjer och åsikter från alla håll om hur man ska göra, vad man ska mata dem med osv. Det kan lätt bli för mycket! Vilket jag kände att det blev ett tag. Men då tog jag ett steg tillbaka och bestämde mig för att ta det lugnt med maten. Bara för att "alla andra" har bråttom med att sluta amma eller sluta med ersättning så behöver ju inte vi ha det. Så vi började med smakportioner en gång om dagen, bara någon tesked. Efter någon vecka gav vi henne ett mål mat om dagen och nu när hon har en knapp vecka kvar tills hon är 7 månader så har hon börjat få två mål mat om dagen. 
 
Nu ser hennes matschema ur så här:
 
Frukost- Gröt
Lunch- Mat
Mellanmål- Amning
Middag- Mat
Kvällsmat - Amning eller välling 
 
Innan åt hon gröt även till middag men igår gav jag henne mat istället och det funkade fint. Så småningom ska ju amningen försvinna på kvällen och ersättas med välling, så då känns det konstigt att ha ett mål med gröt och välling efter varandra, därav införandet av mat där redan nu. 
Sedan ska ju amningen på dagen ersättas med något annat också så småningom, kanske smörgås och frukt, eller ägg, pannkakor, yoghurt? Ja jag vet inte riktigt... så långt har vi inte kommit än. ^^
Ni kanske har något bra mellanmålstips för barn under 1 år?
 
 
Nu kommer vi till nästa fråga, ska man köpa barnmat eller laga den själv?
Jag tycker att man ska göra det som är enklast för en själv. Känner man sig osäker, ja men köp då maten. Du är ingen sämre människa eller förälder för det! 
Jag har valt att laga maten till Alma själv, jag har köpt någon burk för att testa, men det är ju så enkelt att göra barnmat. Bara att koka och mixa liksom. Och det blir ju så sjukt mycket billigare att göra maten själv!! 
 
Vad lagar jag då för mat?
Jag har testat lite av varje när jag har lagat mat, en del saker har Alma tyckt om direkt, en del har man fått testa flera gånger innan det gått ner och en del saker får hon kväljningar av direkt! 
Saker hon får kväljningar av har varit morot, tomat, broccoli, köttfärs och ris. Jag vill inte att mat ska vara någonting som hon ser som en negativ sak, det ska ju vara roligt, mättande och spännande så de sakerna väntar vi helt enkelt med nu och testar igen om ett tag. 
Det positiva är i alla fall att när hon tycker att någonting är gott så är hon ett riktigt matvrak och oj så arg hon blir när maten tar slut^^ 
 
 
Jag tänker dela med mig av några "recept" här nedanför. Det är så olika hur mycket mat jag gör åt gången så jag har inga speciella mått utan jag tar några potatisar och en bit korv liksom^^ Sen får man se så konsistensen blir bra och testa sig fram.
 
Vegetariskt (bra att börja med som smakportion)

Potatis och palsternacka
 
*Koka en palsternacka och två potatisar och mixa sedan ihop dem till en jämn pure med stavmixern, tillsätt lite vatten (och eventuellt någon droppe rapsolja) för att få en bra konsistens. 
 
Potatis och majs 
 
* Koka potatisen och pilla ut majskornen ur sitt "skal". Tillsätt lite vatten (och någon droppe rapsolja) och mixa till en jämn pure med stavmixer. 
 
Potatis, blomkål och ärtor 
 
* Koka potatisen, blomkålen och ärtorna, pilla ut ärtorna ur sitt "skal" , tillsätt lite vatten, några droppar rapsolja och mixa till en jämn pure. 
 
Potatis och morot

* Koka potatisen och moroten, tillsätt vatten och olja och mixa till en någotlunda jämn pure.
Det blir inte helt slätt med moroten, det kan vara därför min dotter inte tycker om just morot, men ni kan ju testa. Alla barn är ju olika. 
 
Fisk
 
Potatis, lax och dill
 
* Koka potatis och en laxfilé. Tillsätt vatten, olja och dill och mixa sedan ihop till en jämn pure.(Ibland har jag även haft palsternacka tillsammans med detta).
 
Potatis, dill och torsk/rödspätta

* Koka fisken och potatisen, mixa ihop till en jämn pure ihop med dillen och lite vatten och olja. 
 
Kött och Fågel

Korv och mos 
 
*Koka potatis och en bit falukorv. Tillsätt vatten och olja och mixa sedan till en jämn pure.
 
Potatis, palsternacka och kalkon 

* Koka potatisen, palsternackan och kalkonen som du skurit i mindre bitar. 
Tillsätt vatten och olja och mixa till en jämn pure. 
 
Sötpotatis och kyckling 

* Koka sötpotatisen och kycklingen som du skurit i mindre bitar. Tillsätt vatten, olja och eventuellt majs och mixa till en jämn pure. 
 
Spagetti och köttfärssås

* Koka pastan.
* ta fram en kastrull och häll i lite margarin, låt det smälta och tillsätt sedan färsen. Den får inte bli bränd! Häll sedan i passerade tomater, kokt morot, oregano (vitlök) och någon matsked grädde och/eller mjölk. Koka ihop ordentligt och mixa sedan ihop det med pastan. 
Det här blir en lite tjockare och grynigare pure. 
 
Korvstroganoff och ris

* Koka riset ordentligt
* Skär korven i mindre bitar och koka den. Häll den sedan i en kastrull med passerade tomater och någon matsked grädde och låt det koka ihop. Mixa det sedan ihop med riset. Även det här blir en tjockare och grynigare pure. 
 
 
Det här är den maten vi testat än så länge. Jag kan göra fler inlägg allt eftersom vi testar nya saker. 
Utöver maten så äter Alma en del frukt och bär till gröten eller ibland till efterrätt.
Vi har testat:
 
* Hemmagjort äppelmos
* Päronpure
* Persikopure
* Mosad banan
* Hallon
* Katrinplommonpure
 
Hon har även fått smaka lite på en hemmagjord våffla, kokt ägg och vattenmelon. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Min kompis har en dotter som är född i augusti förra året. Hon gör smoothie och fryser ner i påsar likt sånna man kan köpa smoothie i och suga direkt ur påsen. Verkar smidigt. Fanns bara köpevariantem för tvåårsedan när min var lika gammal.

2015-03-10 @ 14:33:16
Postat av: Malin

Bebisar klöks/kväljs lätt i början för att kräkreflexen sitter långt fram i munnen. Den flyttas bakåt med tiden. Astrid gillar att äta själv typ smörgås eller andra små bitar. Det är kul att se att dom blir så bra på att hantera maten i munnen även fast de knappt har några tänder! ¨¨ Nu ammar vi mest på natten numera, så till mellis brukar det bli tex smörgås, ägg, frukt, smoothie... Något som gick hem var bananplättar. Mosa en banan med ett ägg och stek som små plättar på svag värme. Jag har smaksatt med lite kanel eller vanilj också.

Annars så blir det blandat med hemlagat och burkmat. Men jag märker att hon gillar det hemlagade bättre och nu behöver jag inte mixa ner det helt slätt längre.

2015-03-11 @ 15:19:45
Postat av: Mikaela

Naturell kvarg alternativ turkisk yoghurt med eller utan mosad frukt/bär i är perfekt som mellanmål.

Välling vägrar jag ge min unge, sedan jag läste på om det blev jag helt emot det, det är vidrigt. Sverige är typ enda landet i världen som ger det till sina barn....

Svar: Vad är det som är så hemskt med vällingen? Alma har fått välling någon kväll, men hon är inte förtjust i det så det brukar få bli bröstet fortfarande. Kvarg har jag faktiskt köpt hem så tänkte testa det i morgon. Bra mellanmål både till henne och mig själv^^
Johanna

2015-03-18 @ 16:23:20
Postat av: Mikaela

Jo, kvarg är jättegott, speciellt de smaksatta med de får man ju vara lite försiktiga med, de innehåller ju så mycket socker. De kan man ju ha som efterrätt någon enstaka gång eller något... Men den naturella med antingen fun light saft i (spelar ingen roll vilken smak) eller bär/frukt är supergott. Mycket protein i ;)

Välling innehåller den extremt snabba kolhydraten maltodextrin, förutom välling tillsätts den i chips, läsk och godis. Forskning har visat att antalet barn med glutenintolerans har fyrfaldigats sedan glutenhalten ökade i välling under 80-talet. Helt sjukt eller hur?

Svar: Ja jag kör på den neutrala kvargen här med bär till och ibland lyxar jag till det med den med vaniljsmak. Men fy! Vilken tur att Alma inte tycker om välling då, det får bli bröstet ett tag till eller kvällsgröt istället!
Johanna

2015-03-18 @ 16:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0