Veckans mat

Jag har kommit på ett sätt för mig att laga mat trots att jag tycker att det är tråkigt. Jag har bestämt mig för att göra ett blogginlägg varje söndag innehållande veckans mat. Så får ni kanske lite inspiration och samtidigt måste jag försöka komma på nya maträtter att laga för att det inte ska bli tråkigt. Jag hoppas att jag lyckas återfå matlagningsglädjen på det här viset, men det återstår att se.
Jag har inte fotat all mat vi ätit under veckan men här är några av rätterna:
 
Potatisgratäng och kycklingschnitzel
 
 
Bacon och råstekta potatiskakor
 
 
Äggnudlar med räkor
 
 
Crepês med köttfärsfyllning 
 
 
Bullens pilsnerkorv och mos på potatis, morot och blomkål
 
 
Rispytt 
 
 
Potatis, köttbullar och brunsås
 
 
Vad har ni ätit för gott den här veckan? 

Kommentarer
Postat av: Malin

Jättebra med en matkategori, precis vad jag behöver. Inspirationen är lixom död för tillfället...
Denna veckan har vi bland annat ätit pulled beef, spaghetti o köttfärssås, ris och fiskburgare, köttgryta, pyttipanna...Några rätter till såklart men jag minns faktiskt inte vilka...^^

Svar: Ja det är precis samma här. Fantasin är inte alltid den bästa. Men fiskburgare lät ju gott!! Hur har du gjort dem? 😄
Johanna

2015-02-01 @ 19:58:47
Postat av: Malin

Jag tog lax och torsk och mixade grovt i matberedaren tillsammans med dill. Sen hade jag i en skvätt grädde, 2 ägg, lite citron, vitlök, salt och peppar efter smak.Sen bara att steka som biffar i stekpannan. Vi åt med ris och kall sås. Jag hade egentligen inget recept utan höftade lite.Blev riktigt gott! :-)

Svar: Det måste jag testa en dag, tack för tipset! :D
Johanna

2015-02-02 @ 12:11:14
Postat av: Jenny.

Jag tar gärna recept på äggnudlar,risotton och crepsen :)

Svar: Äggnudlar:
1. Koka ett paket äggnudlar
2. Strimla skinka, morot och vitkål i tunna strimlor och stek i olja så de får lite färg.
3. Häll i de skalade räkorna och stek dem snabbt så de blir varma. Häll sedan i de färdigkokta nudlarna i stekpannan och häll över några droppar spya (tex kikkoman) Klart!

Rispytt:

1. Koka ca 1/2 dl ris per person
2. Strimla skinka och stek i lite olja så den får färg. (ibland har jag även i kyckling och räkor)
3. Knäck i 2 ägg och rör runt så det blir som små äggbitar.
4. Tillsätt gröna ärtor och sist det kokta riset och blanda allt i stekpannan. Häll över lite soya.
5. Innan servering kan du ha å lite sötsur sås!

Crepes:

1. Stek pannkakor
2. Stek köttfärs och finhackade champinjoner (lök om du gillar det) och krydda med tacokrydda.
3. Blanda ner en liten burk majs i färsen och lägg sedan 1dl färs på vardera pannkaka, rulla ihop dem och lägg dem med skarven nedåt i en ugnsfast form.
4. Strö över rikligt med riven ost och ställ sedan in i ugnen på 250 grader i 10-12 minuter.
Ät ihop med en god sallad och kall sås eller gräddfil.
Johanna

2015-02-02 @ 19:46:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0