Bye bye titties - liten blir stor

Alltså det är ju riktigt hemskt hur fort ens bäbis växer! Så fort som det har gått trodde jag verkligen inte att det skulle gå. Alma är definitivt ingen liten beis längre utan ett litet barn. Jösses!! 
 
De senaste dagarna har jag märkt att hon inte riktigt håller sig mätt efter amningen, hon skriker och blir hungrig igen efter bara en timma. Så jag antar att mjölken börjar ta slut nu, eller också är den inte lika näringsrik längre och räcker inte till nu när hon börjar bli större. På kvällen känners det verkligen som att brösten är helt tomma... 
Tv kvällar i rad har hon skrikti och skrikit och hon har fått gröt och jag har ammat men hon har ändå inte verkat bli riktigt nöjd, så idag på morgonen gick jag iväg och köpte välling. 
Efter att jag ammat i morse var hon hungrig igen efter en dryg timma så då fick hon gröt. Sed amade jag igen men hon blev ändå hungrig efter bara en stund så då fick hon 100ml välling och det sa bara slurk så var det slut! Hon hade inga problem med att ta flaskan vilket var en lättnad. 
 
En vanlig dag har Almas matschema sett ut ungefär såhär (med en halvtimmas förskjutning hit eller dit):
 
Kl. 6.00 - Amning
Kl. 9.00 - Gröt
Kl. 11.00 - Amning
Kl. 14 - Smakportion av tex potatis och palsternacka + amning
Kl. 17.00 - Gröt
Kl. 19.30 - Amning
Och nu de senaste kvällarna amning kl 21 igen..
 
Nu har jag tänkt ändra lite på det och testa såhär:
 
Kl. 6.00 - Amning
Kl. 9.00 - Gröt
Kl. 11.00 - Amning
Kl. 14.00 - Smakportion + välling 
Kl. 17.00 - Gröt
Kl. 19-19.30 - Välling

Hoppas att det här kommer funka och hålla henne mätt längre. Det är verkligen ett pussel det här med bebisar som utvecklas så fort. Så fort man kommit in i en rutin så utvecklas de och så får man ändra på något. 
Just nu ska ju mat introduceras och så småningom byta ut vällingen alla mål utom på kvällen och gröten skall bara ätas på morgonen. Så det är mycket just nu. Det viktigaste är bara att hitta ett sätt som gör Alma nöjd, mätt och glad så hon växer som hon ska. 
Sen känns det faktiskt himla tråkigt att amningsperioden leder mot sitt slut. Har man inte ammat så kan man nog inte riktigt förstå känslan. Självklart han man ha en mysig stund även när man matar med välling och mysa vid andra tillfällen, men det blir ändå en STOR del av ens vardag som man vant sig vid det senaste halvåret som försvinner. Och ja, jag kommer sakna det. Det trodde jag aldrig att jag skulle säga innan Alma föddes. Men min inställning till amning har verkligen förändrats sedan jag blev mamma. Men det är bara att acceptera att det nu är dags för nästa fas i livet, så bye bye titties och hej flaskan!
 
 
Vi har även köpt nya nappar till Alma nu +6 månader nappar...
Hejsvejs bebisnappar..
 

Kommentarer
Postat av: Madde-livet som mamma, husbygge och inredning

Va skönt att hon tog flaskan utan problem och hoppas det känns okej för dig att trappa ner amningen :) Hon växer ju så det knakar eran lilla tjej! Och så söt hon är.
Hoppas du inte tar detta fel nu, jag menar bara väl men när Liam var liten så sa dem på bvc att max tre mål per dygn med antingen gröt eller välling. tex om man ger välling morgon och kväll så kan man bara ge ett mål gröt det dygnet. Vi har ju inte kommit så långt med Meija ännu så dem har kanske ändrat rekomendationerna. Men tänkte bara säga det till dig i all välmening ifall du inte visste om det :)

Svar: Ja hon växer verkligen så det knakar. Okej, det har jag inte hört faktiskt Har frågat hur min amma gjorde och hur andra gjort och de sa bara att det är att mata. Men vi ska till bvc i morgon så har tänkt diskutera med henne då om hur många mål hon ska ha med välling respektive gröt och hur mycket av annan mat vi kan ge vid den här åldern. Nu får hon ju bara några teskedar som en smakportion en gång om dagen. Vi har fått rekommenderat av bvc att hon ska ha två mål med gröt om dagen eftersom hon gick upp dåligt i vikt innan. Än har jag bara gett ett mål med välling men tänkte köpa hem majsvälling, så blir det inte så mycket havre för magen då hon äter havregröt också. Men jag ska vänta tills i morgon då vi pratat med bvc. Igår blev hon faktiskt nöjd med bröstet på kvällen och nu på förmiddagen också så det kanske kommer räcka med två mål gröt och ett mål välling ett tag, jag hoppas iaf på det. Det är ju lite dubbla känslor nu när man ska trappa ner på amningen.
Johanna

2015-02-03 @ 21:34:23
URL: http://hosmadde.blogg.se
Postat av: Madde-livet som mamma, husbygge och inredning

Ja rådfråga BVC såklart! Dem vet ju plus att dem vet vad som är bäst för ditt barn! :)
Skönt att hon verkade mätt igår kväll. Kanske är så att du har mindre mjölk så det inte räcker till alla mål men något mål per dag kanske funkar ett tag till:) Förstår att det är blandade känslor kring amningen. Amningen har ju strulat för båda mina barn så jag har fått ge ersättning. Har kännts trist att inte kunna amma samtidigt att det viktigaste för mig är att alla ska må bra och bli mätta. Varken Meija eller Liam kunde äta sig mätt på mina bröst, plus att det blev jobbigt för mig.. Kändes som jag inte gjorde annat än att amma efersom dem blev hungriga efter bara en liten stund igen...

När började du introducera gröt första gången till ALma? Meija är så intresserad av det vi äter, men vet inte om det är lite tidigt att ge henne någon tesked då och då. (Hon är 4 mån och 1 vecka cirka).
testade faktiskt igår att ge henne lite lite gröt. Hon va väldigt skeptisk och klöktes. men sen slickade hon sig runt munnen och sög nöjd ut.haha:)

Svar: När Alma var fyra månader så sa bvc sköterskan till oss att ge henne gröt en gång om dagen på grund av att hon gick upp dåligt i vikt. Efter två veckor vägde vi igen och då hade hon gått upp bra, men jag ammade i 2-3 timmar i sträck på kvällarna så då sa hon till mig att ge gröt även på kvällen. Så Alma har fått två fulla portioner gröt per dag sedan 4,5 månaders ålder. + någon tesked med en smakis nästan varje dag. Ja Alma fick kväljningar första gångerna också men sen älskade hon det, på bvc sa de att de flesta barnen reagerar så när de får någon form av fastare föda i munnen bara för de inte är vana vid konsistensen.
Johanna

2015-02-04 @ 16:24:47
URL: http://hosmadde.blogg.se
Postat av: Malin

Allt har sin tid....

2015-02-04 @ 17:12:35
URL: http://www.designofluna.blogspot.com
Postat av: Malin

Astrid är 8 månader nu och det känns nästan lite sorgligt att amningen nästan är slut. Vi har trappat ner lite långsamt, men nu känns brösten inte så fulla längre.
Vi var på BVC idag och hon sa att tre mål med gröt/välling kan man ge perdag. Jag gissar att det beror på att det inte ska konkurrera ut vanlig mat. Nu ikväll fick Astrid både gröt och välling, men två timmars mellanrum. Jag hoppas hon sover riktigt gott inatt. Jag längtar efter att få sova en hel natt nu! :-)

2015-02-04 @ 20:21:04
Postat av: Malin

Astrid är 8 månader nu och det känns nästan lite sorgligt att amningen nästan är slut. Vi har trappat ner lite långsamt, men nu känns brösten inte så fulla längre.
Vi var på BVC idag och hon sa att tre mål med gröt/välling kan man ge perdag. Jag gissar att det beror på att det inte ska konkurrera ut vanlig mat. Nu ikväll fick Astrid både gröt och välling, men två timmars mellanrum. Jag hoppas hon sover riktigt gott inatt. Jag längtar efter att få sova en hel natt nu! :-)

2015-02-04 @ 20:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0