Idag är ingen vanlig dag..

för idag är det Almas 8 månader dag!!
Den har vi firat med playdate hemma hos Ella och lille Thor tillsammans med Hanna och hennes Gustav och Therese och hennes Nathalie. Det blev runtvisning i huset eftersom vi inte varit där förut, bus, prat, lunch och fika. Therese hade bakat jätte goda små mini muffins med äpple som hon bjöd på.
Alma somnade som en stock på vägen hem men vaknade så fort vi kom innanför dörren. Sen fick hon hänga lite med pappa som fick ge henne middag medan jag lagade mat till oss. Hon var så hungrig att hon inte kunde vänta till kl 17 som hon i vanliga fall gör. Så eftersom hon inte sovit jätte mycket idag tror jag att det blir en tidig kväll. Just nu har jag satt henne i lära-gå bilen så hon ska göra av med en massa energi så jag kan ge henne kvällsvällingen snart. Sedan slocknar hon förhoppningsvis för natten så jag kan få en stund i soffan innan jag kryper till kojs jag också. 
Hur har er dag varit?
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida Nilsson

Vi försöker redan nu tänka så med vår lilla. Vi håller henne gärna vaken om kvällarna, annars blir natten inte fullt så rolig. Det räckte med en kväll för att vi skulle förstå det. haha. Så lite gnyande blir det allt om kvällarna men så skönt för oss alla att kunna sova bättre på nätterna när man sen kan vara piggare på dagen :)

2015-04-15 @ 20:51:58
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: Johanna

Grattis Alma, stora tjejen :)
Sv: Ja det är skönt nu när Elsa börjar få i sig lite annat än bara bröstmjölk, måste säga att jag ser lite ljuset i tunneln. Hon har verkligen varit galen på bröstet och totalvägrat både nappar och länge också flaskan. Det är väl därför vi försöker få in lite kvällrutin, så jag ska få en liten pause iaf på kvällen plus att hon mår bra av goda sovrutiner och förutsägbarhet. Ju tröttare hon blir men förblir vaken, desto mer vill hon ligga vid bröstet. Sedan är det väldigt viktigt för mig att hennes pappa också kan hjälpa till och lägga - eftersom hon inte är van att läggas överhuvudtaget så försöker vi få till en rutin där hon är trygg på oss både i den situationen. Hon är en väldigt nöjd liten tjej, men just att somna utan tutte gillar hon inte och visar det tydligt genom att skrika - då spelar det ingen roll om det är jag eller pappan som lägger henne, hon skriker tills hon slocknar. Men det ska nog bli bättre snart och hon far ju inte illa av det, utan visar att hon är en bestämd liten tös som helst vill ha tutten. Är alltid glad och nöjd när hon vaknar sen. Tror det kallas att "ta en fight" som jag hört så många andra mammor säga :). Nu efter tre nätter har det redan blivit enklare och för första gången på sex månader kan jag och min man umgås på kvällen. Så himla härligt! Tack för dina, som alltid, goda råd och tips! Det är fint att vi mammor hjälper varandra tycker jag :)

Svar: Det är verkligen inte alltid lätt. Och som du säger så blir det ju bara svårare att lägga dem ju tröttare dem blir. Vi försöker få Alma att somna kl 19 nu och ibland går det men vissa dagar kan det ta en bra stund innan hon somnar. Hon kämpar emot in i det sista liksom och man ser ju hur trött hon är men ändå vill hon inte sova. Tror hon kommit in i den åldern nu då det händer så mycket och hon upptäcker nya saker hela tiden så hon är väl rädd att missa något. Vad jobbigt att hon vägrar nappen, antar att ni testat alla olika sorters nappar ni kan hitta? Nej lite skrik far de ju inte illa av, jag tror det är vi föräldrar som mår dåligast av det faktiskt. Det svider ju lite i mammahjärtat liksom. Jag kan säga att de första 7 månaderna blev det nästan ingen kvällstid för mig och Christer heller för jag har ofta varit så trött att jag somnat samtidigt som Alma xD haha
Johanna

2015-04-16 @ 15:42:21
URL: http://johannaarntzen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0