En nöjd bebis

Alma har nu blivit av med morgonens spyor som satte sig i håret i nacken och luktar nu gott igen^^ Det är så mysigt att bade henne eftersom hon verkligen gillar vattnen. Sedan beror det nog mycket på hur och när man badar också. En tjej bad mig om tips angående badandet eftersom hennes son inte gillade det alls och Alma älskar det. Så jag sa att vi brukar bada när Alma ätit och sovit, då hon är som mest nöjd liksom.
Hon brukade bada sin son innan maten men testade att göra som vi och nu är han också jätte nöjd i badet. Tänk att en sådan liten sak kan göra så stor skillnad.
Det gäller verkligen att testa sig fram och tillbaka för att hitta ett sätt som passar för just ens egna bebis. Alla är ju verkligen små individer som vill ha det på ett visst sätt och det är ju som förälder inte så lätt att veta till en början. Jag är väldigt förundrad över hur snabbt man faktiskt lär känna sitt barn och dess tecken. Vad de olika skriken och ansiktsuttrycken betyder och vad det är de vill. Jag har utgått från mig själv och hur jag skulle vilja ha det när det gäller det mesta, ibland funkar det och ibland stämmer det inte alls. Men som när man ska ta ett bad tex, då vill jag ju inte vara hungrig och trött, det gör det ju inte det minsta trevligt. Nej, mätt och nöjd ska man vara så blir de flesta aktiviteterna roliga.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! :) jag har en 5 dagars bebis som jag inte riktigt vet om han kan sova i egen säng. Just nu sover han mellan oss men jag vill verkligen att han sover själv. På dagen är det inga problem. Har du några tips? Allt verkar falla så naturligt för dig och det är jag avundsjuk på. :) /Erica

Svar: Hej Erica. Grattis till bebisen! Jag hade vaggan intill vår säng från början men lade faktiskt inte ner Alma i den förrän hon var nästan fyra veckor. I början var jag så orolig att hon skulle sluta andas så jag hade henne i babynestet intill mig i sängen. Men, jag sov så otroligt dåligt när det var så trångt i sängen att jag fick säga till mig själv att nu får du ge dig, du kan kolla till henne även om hon ligger 1 meter bort i vaggan. Så till kvällen ammade jag henne i soffan, sedan somnade hon o då lade jag ner henne i babynestet i vaggan o vi sov bra båda två tills matningen vid två på natten, sedan lade jag ner henne igen o hon somnade direkt. Så det gäller bara att ta klivet o göra det! Det värsta som kan hända är ju att man får ta upp barnet i sängen igen tills det somnar o sen lägga ner det igen. Alma vill ha närhet vissa nätter o då får hon det, andra nätter somnar hon själv utan problem. Så testa att lägga bebisen när den redan sover eller ha sängen intill er så ni kan se varandra o du kan ligga o stryka på magen eller huvudet. Det brukar lugna o ge trygghet. Lycka till!
Johanna

2014-10-17 @ 18:43:17
Postat av: Erica

Tack för svar! :) Tycker verkligen om din blogg förresten! Ännu roligare är det att vi är från samma trakter. Bor i Tidaholm men kommer från falköping! :)

Svar: Men åh vad kul! Tack så jätte mycket, glad jag blir <3 Bloggar du också? Hur hittade du till mitt lilla hörn av världen? =)
Johanna

2014-10-18 @ 20:01:26
Postat av: Erica

Nä, jag tycker bara om att läsa bloggar. :) jag är med fb-gruppen gravida med bf 2014 så det är där jag sett din blogg. ^^

2014-10-19 @ 04:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0