Dagens sötnos & bvc update

Idag har det varit fullt upp hela dagen. Men det har vi orkat med för Alma har sovit jätte bra inatt också. Våran duktiga tjej <3
Bvc besöket gick bra. Hon har dock inte gått upp lika mycket som innan. Det minsta hon gått upp tidigare är 195 g och nu hade hon bara gått upp 130g. Barnmorskan trodde att det kan bero på att hon kan ha en lindrigare förkylning i kroppen, och hon har faktiskt varit lite täppt om kvällarna så det kan nog stämma. Så nu ska jag ta tempen på henne morgon o kväll för att hålla lite koll och så skulle jag köpa nässpray i form av koksaltlösning att ge henne om det behövs. Men så länge hon går upp mer än 100g i veckan så är det ingen fara. 
 
Sedan tyckte hon att eftersom hon helammas skulle jag köpa en bröstpump och börja ge henne i flaska då och då, dels för att hon inte ska vägra flaskan sen när jag ska sluta amma och så för att jag ska kunna åka iväg och handla eller liknande utan Alma.
Men jag gillar det inte alls! 
Jag vill inte åka någonstans utan henne ju! Och dessutom är jag rädd att hon inte ska vilja ta bröstet mer om hon får äta ur flaska. När man ammar måste hon ju anstränga sig för att få maten men från en flaska rinner det ju till av sig självt. Så hon kanske blir bekväm liksom och det vill jag absolut inte!
Det är ju så smidigt att alltid ha maten med sig vart man än går och slippa sitta och pumpa. Så nej, jag tänker faktiskt vänta med flaska tills hon i alla fall är 3-4 månader. Och det är ju dessutom rätt snart, nej usch, nu får jag ångest!!
Nog om det!
Alma väger nu 4475g och är 54cm lång.
 
Såhär söt har hon varit idag.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny bäck

konstigt att BVC sa att du skulle prova å ge med flaska. är ju toppen om man kan amma så länge som man kan. på alla sätt och vis. när man väljer att skaffa barn är man ju beredd att ha dem med överallt. är väl inte meningen att man ska lämna dem hemma. fortsätt du helamma och njut av det :)

Svar: Men eller hur! Jag tänker göra det som känns rätt för oss och det är att fortsätta helamma tills hon är 6 månader, sedan får hon ju lite smakportioner vid 4 månader och då kan jag kanske tänka mig att pumpa o ge från flaska, men det känns ju så onödigt att göra det bara för att. Det tar ju extra tid dessutom. Så jag väntar nog tills det är dags att börja med välling och vill hon inte ta flaskan är det bara att försöka tills hon gör det och fortsätta att amma samtidigt. Hur har du gjort med dina barn? =)
Johanna

2014-10-02 @ 20:21:19
Postat av: Anonym

Vilket konstigt råd!!! Helamma så länge du känner för det! Jag gav inget annat förrän vid fem månader och då var det gröt. Vi hade faktiskt pumpat ur och gett flaska med, men väldigt sällan. Och det var inget BVC rekommenderade. Bara ni kan hitta det som är bäst för er. Mår du dåligt när du ger flaska märker Alma det och blir stressad hon med. Och hur bra är det?

2014-10-02 @ 21:04:01
Postat av: Jenny bäck

absolut. det är rätt tänkt.man ska göra vad som är bäst för familjens situation. trivs man med amningen ska man göra det. flaskan lär dem sig snabbt att ta tror jag. så som du skrev så behöver dem inte jobba för maten då. utan den rinner lätt :) med den stora amma jag bara 2 månader.sen hade jag inte tillräckligt med mjölk. nu helammar jag så länge det funkar. och trivs med det. smidigt att ha allt klart och med sig hela tiden. Och slipper tänka på flaskor å grejjer :)

2014-10-02 @ 22:15:50
Postat av: Malin

Vi fick samma råd. Har pumpat ur ett par gånger när jag har åkt i väg för att ha lite egentid med stora tjejen. Har dock inte behövt mata med flaska då jag lyckats komma hem lagom till ny matdags. Planerar man tiden lite så går det jättebra ändå. Vi var på bvc i veckan och fick rådet att direkt börja med smakportioner och gröt och allt möjligt. Hon är ju fyra månader nu visserligen, men jag förstår inte hysterin riktigt med att börja med mat så tidigt när livsmedelsverket rekommenderar att man helammar i ett halvår och delammar upp till ett år. Who säger två år... Hon har smakat lite potatis nu, det var väl sådär... Nä det är smidigt att amma! :) Gå på vad känslan säger. Det är alltid bäst! :)

Svar: Jag har hört flera som sagt att hon är väldigt på med det här angående maten. men jag gör det som känns rätt för oss och det är att amma så länge det går. Är hon hungrig så tar hon ju flaskan till slut sen ändå och jag känner inte alls behovet av att lämna henne hemma och åka iväg själv, inte som det är nu iaf. Jag har ju inte skaffat henne för att sedan åka ifrån henne liksom. Men du som har barn sen innan förstår jag att ni behöver komma iväg själva, men då går det ju som du säger att planera det så man är hemma tills det är dags för mat igen och för säkerhets skull pumpa ur eller ha ersättning hemma om det skulle krisa.
Johanna

2014-10-03 @ 12:02:01
Postat av: Anna

Hej! Konstigt "råd" av Bvc det håller jag med om! Jag hade inte tillräckligt med mjölk så jag fick amma och ge ersätting redan från start, inte roligt alls! Amma (max 20 min) sen ut i köket, lägga ner skrikande unge, fixa ersättning, ge den..pust..allt mysigt med att amma uteblev. Räckte dock med bara amning på nätterna.
Det jag ville komma till var iaf att Om du skulle vilja prova att ge flaskan så kan jag rekommendera Medela Calma, det är en flaska som det blir ett slags vakuum i så bebisen får ta i som om den ammar och själva nappen är formad mer som en bröstvårta. DET funkade åtminstone bra för oss :)

2014-10-06 @ 19:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0