Sommartårta med röda bär

 
Jag har bakat en liten sommartårta som jag ska ta med mig till jobbet i morgon.
Jag jobbar ju bara i morgon och på lördag innan jag går på semester och därefter mammaledighet så något gott måste jag ju ha med mig och bjuda på.
 
 
Här kommer receptet för den som vill baka tårtan:
 
Du behöver (till tårtbotten):
  • 175g smör
  • 3 ägg
  •  2 dl vetemjöl
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1 1/2 dl strösocker
Till marängen:
  • 3 äggvitor
  • 2dl strösocker
Gör såhär:
 
1. Sätt ugnen på 160 grader över och undervärme
2. Smält smöret
3. Vispa ägg och socker pösigt
4. tillsätt mjöl, bakpulver och det smälta smöret och vispa till en smet
5. Stjälp upp smeten på bakplåtspapper på en plåt
6. Vispa äggvitan och sockret till en fast maräng
7. Bred marängen över smeten
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
9. Stäng av ugnsvärmen och låt kakan stå kvar i ugnen i ytterligare 15 minuter.
10. Ta ut kakan och låt den kallna.
11. Dekorera tårtan på valfritt sätt. Jag har på lemoncurd, vispgrädde, sommarbär och riiven choklad.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina Blombäck

Men åååååh.. Bör vara förbud på att locka med såna godsaker. ;)

Svar: Hihi det tar jag som en komplimang^^
Johanna

2014-07-17 @ 22:33:49
URL: http://blombacks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0