Tredje advent

Idag firade vi att det är tredje advent med att äta smörgås med julskinka på till frukost. Jag griljerade vår skinka igår och den blev så god!!
Efter frukost åkte vi in till stan för att handla lite och så hämtade jag en julklapp som jag beställt hos en av knallarna som stod på julmarknaden vid torget. De hade även ponnyridning och ringdans runt granen. Nästa år när Alma är lite större får vi ta och stanna till en stund och kika. Men idag hade vi bråttom hem eftersom det snart var matdags för Alma igen så det var snabba pix med att hämta det jag skulle och sen hopp in i bilen igen. Jag tog några kort på vägen till bilen och jag tycker att det är så himla mysigt på stan nu när alla skyltfönster är pyntade! 
När vi kom hem gjorde jag i ordning lite babygröt som Alma skulle få smaka på. Första smakportionen och det gick så himla bra! Hon tyckte att det var jätte gott! Dock hade hon lite svårt att fåi sig maten då hon försökte suga i sig den och höll på med tungan som hon gör när jag matar henne, så mycket åkte utanför munnen^^ Men när jag gett henne lite och sedan tänkte ta bort det blev hon förbannad och började skrika så då fick hon lite till och då blev hon nöjd. I slutet så höll jag skeden framför henne och så lapae hon i sig gröten som en katt, då gick det lite bättre. haha! Så det här med hur man äter, det får vi ta och öva på så hon får in snitsen ordentligt^^ Förhoppningsvis kommer det att gå lika bra med annan mat. jag har köpt hem palsternacka och potatis så det ska hon nog få smaka i morgon. Morötter blir det nog också en dag i veckan. 
 
Hur har det gått för er när era barn börjat med smakportioner?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Med risk för att låta som en gammal tant. Men oj vad mycket det ändrar sig på kort tid. Min store är fem år och vi fick höra att inte skynda och absolut inte ta det vid fyra månader utan hellre vänta. Gröt rekommenderade dem tidigt för att se om han blev mer mätt av det. Men inte mat. Nu har jag förstått att det inte är så. Sen så sa de att vi skulle ta en smakportion i taget. Innan vi började med andra smaken skulle han vara helt klar med första och varje smak tog minst en vecka. Det tog SÅ lång tid innan vi kunde ge en måltid. Skönt att de ändrat dig lite. 😉
Det viktiga är ju bara att man använder sunt förnuft och inte ger barnen hur mycket som helst i början. Men man behöver ju inte göra som vi gjorde heller. Tyckte det var mer jobbigt än mysigt med smakportioner.
Båda barnen älskade mat och gröt. Tycker det är så roligt att se första minen när de smakar för första gången.

Svar: Ja det ändras hela tiden. Nu ska man ge samma mat max två dagar i rad och sedan ge något annat så de inte fastnat för en smak utan lär sig att tycka om mycket. Vi har också fått rekommenderat att ge gröt eftersom Alma börjat vilja äta oftare på kvällarna, så hon ska hålla sig längre. Men nu har hon ju inte fått in tekniken riktigt utan det mesta åker ju ut, men hon gjorde inte en enda ledsen min utan gapade när vi kom med skeden så hon tyckte nog att det var spännande och roligt. Förhoppningsvis får hon in tekniken snart, men eftersom man inte ska ge dem mer än en halv tesked till en tesked åt gången i början av den vanliga maten så tar det nog ett tag^^ Vi får öva med 4-månaders gröten helt enkelt.
Johanna

2014-12-14 @ 18:57:57
Postat av: Malin

Astrid verkar inte gilla mina hemlagade smakportioner, det gjorde inte storasyster heller. Min mosade potatis med morot såg ut att ge rysningar. Väldigt skeptisk, haha! Köpte ett par burkar, en med majs/potatis och en med morot/potatis. Det verkade hon gilla. Nu har hon smakat sötpotatis/nötkött ett par dagar. Den luktar hemskt, men hon sitter som en liten fågelunge ^^. Päron var gott också.Gröt var ingen succe, men välling går ner på kvällen. Imorse fick hon lite bröd att pilla med, men det mesta hamnade på golvet till hunden. :-) Vi började litegrann vid fyra månader, det är ju inga mängder det handlar om utan mer att de ska få smaka. Vi ammar mest fortfarande, men jag börjar känna mig lite sliten och "utsugen", så det vore skönt om hon ville äta lite mer annat ändå. Storasyster började sova hela nätter när hon inte ville amma mer vid sju månader. Jag skulle behöva sova i en vecka nu känns det som...

Svar: Jag hoppas att Alma kommer tycka om all mat. Det hade underlättat så^^ Är så tacksam att hon sovit hela nätter i stort sett sedan hon var några veckor. Jag är trött om det är ändå så jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara om jag inte fick sova ordentligt.
Johanna

2014-12-15 @ 15:04:22
Postat av: andrea borefur

Åh julmarknader som är så mysigt :)

2014-12-15 @ 18:28:55
URL: http://andreaborefur.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0