Johannas adventskalender Lucka 21

 Bakom dagens lucka gömmer det sig ett recept på marknadsnougat vilket går både fort och lätt att göra. 
Jag har gjort strutar av cellofanplast som jag lagt mina karameller i och när våra gäster kommer på annandagen får det en strut var med sig hem. Men man kan ju även ta med sig en strut eller två när man går bort. Hemmagjorda presenter med egettillverkat godis, mycket bättre än så kan det ju inte bli!
 
 
Du behöver (till ca 50 karameller)
 
* 5,5 dl vetemjöl
* 4dl florsocker
* 1dl kakao
* 125g margarin
*5dl strösocker
* 1dl vatten
 
Gör så här:
 
1. Sikta ner mjöl, florsocker och kakao i en stor bunke.
2. Häll vatten, socker och margarin i en kastrull och låt koka ca 2 min tills allt smält samman.
3. Häll snabbt smörblandningen över de torra ingredienserna och rör snabbt ihop det. 
4. Häll upp på ett bakplåtspapper på en bricka och tryck ut degen med hjälp av fingrarna så den blir ca 1 cm tjock.
5. Plasta in och låt stå i kylen en stund innan du skär upp den i lagom stora bitar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0