Johannas sommarbärstårta i fyra lager

Idag har jag bakat tårta toppad med svenska sommarbär. Den skall ätas i morgon då min vän Josephine kommer hit, vi har fyllt år båda två så det blir ett lite försenat dubbelkalas^^
 
Om ni vill baka tårtan kommer receptet här:
 
Du behöver (till tårtbotten)
*2dl strösocker
* 2dl vetemjöl
* 4 ägg
* 2tsk bakpulver
* 2msk kakao
 
Gör såhär:
 
1. Sätt ugnen på 175  grader
2. Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt mjöl, kakao och bakpulver.
3. Häll upp i en bröad form med avtagbar kant, ca 18cm i diameter (alltså en liten bakform)
4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter
5. Ta ut kakan och låt den stå i 5 minuet, ta sedan av kanten och låt den sedan svalna helt.
6. Skär kakan i 4 tunna delar.
 
 
Fyllningar:
 
Citroncréme (två lager):
 
* 100g rumsvarmt smör
* 100g philadelphia
* några droppar citronsaft
* 3dl florsocker
 
Gör såhär:
1. Vispa ihop allt med elvisp
 
Hallongrädde:
 
* 1dl vispgrädde
* 10 färska hallon
 
Gör såhär:
 
1. Vispa grädden
2. Häll i hallonen och vispa sönder dem i grädden
 
Cremé cheese frosting:

* 100g philadelphia
* 50g rumsvarmt smör
* 3dl florsocker
* 2 droppar röd karamellfärg
 
Gör såhär:
 
1. Blanda allt med elvisp
2. Ställ i kylen en stund innan den skall bredas på kakan
 
Marsgrädde:
 
* 1 mars
* 1dl vispgrädde
* 1 msk kakao
* 1tsk vaniljsocker
 
Gör såhär:
 
1. Smält chokladen, se till att det inte finns några bitar
2. Vispa grädden, tillsätt den smälta marsen och vispa ihop, tillsätt kakao och vaniljsocker och vispa.
3. Låt stå i kylen en stund innan den skall spritsas på tårtan och vispa sedan upp den igen.
 
 
 
Såhär gjorde jag mina lager:
 
1. Tårtbotten med citroncremé
2. Tårtbotten med hallongrädde
3. Tårtbotten med citroncremé
4. Tårtbotten med cremé cheese frosting som stryks ner på kanterna.
5. Kanterna dekoreras sedan med strössel.
6. Chokladgrädden spritsas runt lanten på tårtan och i mitten.
7. I mitten av tårtan dekorerade jag med en biggarå och sedan delade jag jordgubbar på mitten och använde hallon som ni ser på bilden ovan.
8. Slutligen ringlade jag lite chokladsås över det hela för att det ska se extra festligt ut.
Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0