Pepparkakshus

Idag har jag pysslat ihop ett pepparkakshus, det var pilligt och tog tid men roligt och kladdigt var det också^^
Hur jag gjorde mitt hus kan ni se på bilderna nedan.

Jag köpte min deg så det var bara att låta den stå i rumstemperatur en stund, kavla ut den och stansa ut alla delar. Två långsidor, två gavlar, två tak, en dörr, och fyra delar till skorstenen. Glöm inte att skära ut fönster också om du inte hellre vill måla fönster med glasyr senare.




Grädda pepparkakorna på 200 grader i 5 minuter.



Under tiden som alla pepparkaksdelar svalnar kan du smälta socker i en stekpanna så är det bara att börja limma ihop delarna sedan.




Klipp till en kartongbit och börja limma fast delarna på kartongen med sockret. Använd en tesked för att kladda på limmet där du inte kan doppa delarna direkt i stekpannan, som i fogarna tex.



När man väl kommit igång är det bara att fortsätta limma ihop alla delarna.



Tak och skorsten har kommit på plats.



Jag gjorde några fönsterluckor också som kommit på plats här, det har även dörren gjort.



Sedan är det bara att börja dekorera. Antingen så köper du kristyr eller gör egen med 4dl florsocker och 1 äggvita. Jag gjorde både och för att det skulle räcka ordentligt.



Sen är det bara att låta fantasin flöda.





Jag använde strösselkulor i grönt och guld och gjorde ett dörrhandtag och en dörrkrans.
Vad tycks om det?



Då var mitt pepparkakshus färdigdekorerat.



Just nu står pepparkakshuset i min bokhylla och väntar på att få ett fint vinterlandkap kring sig. Men det får bli en annan dag.


Kommentarer
Postat av: saralovisa

hahah åh älska kransen!

Amen eller hur, jag har dreglat över förra årets bilder i flera dagar!:)

2011-11-26 @ 18:20:52
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: Maria

Hejsan!:D

Nu har du chansen att vinna tandbleknings tandkräm på min blogg!:)

Klicka på länken här under för att vara med!;)

http://yellowmia.blogg.se/2011/december/andra-advent-tavling.html#comment

Hoppas du är med!

Kram <3

2011-12-04 @ 11:05:49
URL: http://yellowmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0