Glasstårta med maräng

I morgon är det ju farsdag och då ska jag hem till mina föräldrar och fika.
Så idag har jag gjort en glasstårta med maräng som jag ska ta med mig i morgon.



Du behöver:

Till marängen:

* 5 äggvitor
* 3dl strösocker
* 1/2 tsk ättika 

Till glassen:

* 3 äggulor
* 5dl grädde
* 1/2dl strösocker

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 125 grader
2. Häll äggvitorna i en ren och torr bunke, OBS!! Spara tre av äggulorna i en annan bunke, de skall användas till glassen!!! Tillsätt hälften av sockret och ättikan och vispa tills det blir vitt.
3. Tillsätt resten av sockret och vispa tills du har en fast och smidig maräng.



4. Med hjälp av en spritspåse spritsar du ut två lika stora cirklar av marängen på ett bakplåtspapper på en plåt. Blir det någon maräng över kan du dutta ut några extra maränger och använda till granering.
5. Grädda i mitten av ugnen i 45-55 minuter. Efter ca 35 minuter kan du sänka värmen till 50 grader.



6. När marängen har kallnat kan du börja med glassen.
7. Ta fram bunken med de tre äggulorna du sparade sedan innan, tillsätt sockret och grädden och vispa tills det blir tjockt.




8. Lossa marängerna från bakplåtspappret försiktigt och lägg den ena marängbottnen på ett tårtfat.



9. Bred på lite av glassen på marängen med hjälp av en slickepott.
10. Lägg den andra marängbottnen ovanpå och bred på hälften av den resterande glassen. Glöm inte kanterna!



11. Den sista glassen häller du i en spritspåse och dekorerar tårtan på valfritt sätt. Hur jag har gjort ser ni på bilden nedan.
Jag satte även dit de små marängerna jag gjorde av den överblivna marängen ovanpå tårtan.



12. Avsluta med att hälla på lite strössel, små bitar av hackad choklad eller dylikt.
13. Låt stå i frysen helst över natt men allra minst 6 timmar innan servering.



Lycka till!!!


Kommentarer
Postat av: saralovisa

Gud vad gott! Bra jobbat:)



Åh tack vad glad jag blir!

2011-11-12 @ 19:47:55
URL: http://saralovisa.webblogg.se/
Postat av: yasmine modell mamma fru

bra här också super fin tårta ser smarrig ut,

är firar vi farsdag med chokladbakelser och annat smaskigt kraam

2011-11-13 @ 16:19:46
URL: http://yasminegill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0