Kolakakor

Idag när jag är ledig har jag bestämt mig för att göra lite nytta, håller på att tvätta för fullt, har bakat lite kakor och just nu står det några matpajer i ugnen. Doftar ljuvligt här i lägenheten vill jag meddela^^

Koalkakor är superlätt och går snabbt att göra, skrolla ner så får du receptet.



Du behöver:

* 200g smör
* 1 3/4 dl strösocker
* 2msk ljus sirap
* 2msk vaniljsocker
* 2tsk bakpulver
* 5dl vetemjöl

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ihop det rumsvarma smöret och strösockret med en elvisp.
3. Häll i sirapen, vaniljsockret och bakpulvret och vispa.
4. Vispa ner mjölet, 1dl i taget så det blir till en smulig kladdig massa.
5. Knåda ihop smulorna till en fast deg.
6. Dela degen i 4-5 lika stora bitar (beror lite på hur stor ugn du har, min är mindre än standard så jag får dela den i 5 bitar)
7. Rulla ut degklumparna till långa korvliknande längder (lite kortare än bakplåten), lägg dem sedan på ett bakplåtspapper på en plåt med några cm mellanrun (max tre längder per plåt) eftersom de kommer flyta ut när de är i ugnen.
8. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter till gyllenbrun färg.
9. Ta ut kakorna, låt dem svalna i några minuter och skär dem sedan på snedden till ca 3cm breda kakor.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Marieh

Åh min farmor gjorde alltid kolakakor när hon bakade. Så himla gott. Jag får nog göra några till henne i sommar.

2011-06-29 @ 00:18:07
URL: http://mariehsvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0